سه‌شنبه، دی ۲۶، ۱۳۹۱

بررسی استرس (کم‌استرس‌ها)

10 شغل کم استرس جهان در سال 2013 به همراه متوسط حقوق آن‌ها (به روایت سایت CareerCast و به گزارش ایسنا) اعلام شده است. ما این فهرست را برای استفاده در داخل مجبور شدیم کمی دستکاری کنیم و توضیح بدهیم، این‌طوری:

1-  استاد دانشگاه، 62 هزار و 50 دلار (در خارج)
در داخل: استاد دانشگاه اگر تا الان بازنشستانده نشده باشد، حتما بازخریدانه شده است، وگرنه استعفانده شده و الان با استرس در خانه نشسته و دارد ماستش را می‌خورد. حقوق بازنشستگی‌اش هم یحتمل قطع شده.

2-  دوزندگی و خیاطی، 25 هزار و 850 دلار (در خارج)
در داخل: دوزندگان و خیاطان اگر تا الان به خاطر ورود کالاهای چینی ورشکست نشده باشند، حتما تغییر شغل داده‌اند و با استرس پشت موتور نشستند و در پیک موتوری کار می‌کنند. درآمدشان هم بعد از حذف پورسانت صاحب پیک، روزی بیست‌سی‌هزار تومان است.

3- تکنسیسن مدارک پزشکی، 32 هزار و 350 دلار (در خارج)
در داخل: به کسی که که مدرک دکترای تقلبی در فتوشاپ درست می‌کند و می‌فروشد تکنسین دکتری و مدارک پزشکی می‌گویند. با توجه به بازاری که دکترای فتوشاپی در سال‌های اخیر داشته، این قشر وضع‌شان توپ است و استرس ندارند.

4- جواهرفروش، 35 هزار و 170 دلار (در خارج)
در داخل: با توجه به بالارفتن قیمت طلا و سکه در بازار جواهرفروش‌ها نه تنها استرس ندارند بلکه کارشان سکه (18 عیار از قرار یک میلیون و چند تومان تا لحظه تنظیم خبر!) است و حساب‌شان از ما جداست.

5- تکنیسین آزمایشگاه پزشکی، 46 هزار و 680 دلار (در خارج)
در داخل: به کسی که که مدرک زیر دکترا در حد دیپلم و سیکل تقلبی در فتوشاپ درست می‌کند و می‌فروشد تکنسین آزمایشگاه می‌گویند. با توجه به این‌که سیکل تقلبی به عنوان پیش‌نیاز دکترای فتوشاپی مورد نیاز است، فتوشاپ‌کاران وضع‌شان خوب است و استرس ندارند.

6- شنوایی سنج، 66 هزار و 660 دلار (در خارج)
در داخل: چون کسی اصولا گوش شنوا ندارد شنوایی‌سنج‌ها بازارشان کساد است و استرس زیادی دارند.

7- متخصص تغذیه، 53 هزار و 250 دلار (در خارج)
در داخل: متخصص تغذیه بیشتر شوخی است. با توجه به قیمت بالای گوشت و مرغ و برنج و نان و چی و چی، همین‌که بشود سفره را پهن کرد باید خوشحال بود. برای همین متخصصان تغذیه به علت سوءتغذیه استرس زیادی دارند.

8- متخصص مد مو، 22 هزار و 500 دلار (در خارج)
در داخل: از عجایب داخل این‌که هرچقدر قیمت خورد و خوراک و هزینه زندگی بالا برود، و آدم از همه چیزش بزند، از خرج قر و فر و کفش و لباسش نمی‌زند. برای همین متخصصان نه تنها استرس ندارند که توپ هم تکان‌شان نمی‌دهد. 

9- کتابدار، 54 هزار و 500 دلار (در خارج)
در داخل: برای کتابداری نیاز به کتاب و کتابخانه است. پس با توجه به وضعیت بازار نشر، کتابداری ازبین‌رفته محسوب می‌شود و هم‌اینک در موزه از آن نگه‌داری می‌شود.

10- اپراتور سوراخ‌کاری با مته، 31 هزار و 910 دلار (در خارج)
در داخل: با توجه به این‌که مسوولان با مته اعصاب و روان آدم را سوراخ می‌کنند، خوشبختانه مته‌کاران بازارشان بازار است و استرس ندارند.

نتیجه‌گیری: حال همه ما خوب است اما استرس هم داریم.

یکی دو روز دیگر پراسترس‌ها را بررسی می‌کنیم.

 
منتشرشده در روزنامه شرق، 26 دی 1391، ستون از هر نظر بی‌ضرر
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در اینترنت بازنشر می‌کنم.)