چهارشنبه، دی ۱۳، ۱۳۹۱

دارندگی و برا«زن»دگی






بررسی لایحه مرتبط با مساله دوتا شدن شلوار


 
روزهای چهارشنبه ستون از هر نظر بی‌ضرر را اختصاص دادیم به "بررسی حقوق زنان"، که مترقی جلوه کنیم.

بررسی ماده 23
در لایحه حمایت از خانواده - ماده ۲۳ چنین آمده است: اختیار همسر دائم بعدی، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجراء عدالت بین همسران می‌باشد.

به زبان ساده
اگر آقایان توانایی (در اینجا منظور توانایی مالی است) داشته باشند می‌توانند دوباره (پا بدهد سه‌باره، اگر زیر دندان مزه کرد چهارباره) زن بگیرند.
از قدیم هم گفتند: دارندگی و برا«زن»دگی.
یعنی هر کسی دارد (یعنی دارا هست) می‌تواند زن بگیرد. (مشخص است که برا«زن»دگی قرائت صحیح است و برا«زندگی» غلط است. چون تا جایی که ما دیدیم دغدغه اصلی، بیشتر زن گرفتن است نه بهتر زندگی کردن.)

مساله دوتا شدن شلوار
از طرفی از وقتی شلوار وارد فرهنگ آریایی ما شد (که این هم از مضرات غربزدگی است و برای ما خیلی اسفناک است که شلوار پای ما را غرب بالا کشیده است) قدیمی‌ها درباره تجدید فراش می‌گفتند که: طرف شلوارش دوتا شده.
توجه کنید که فقط در فرهنگ ماست که زیرشلواری وجود دارد. یعنی آقایان یک زیرشلواری برای خانه، و یک شلوار پلوخوری برای بیرون دارند. بدبختی اینجاست که یک سری اصرار دارند زیرِ شلوار پلوخوری زیرشلواری بپوشند که خیلی تابلو است و همه متوجه می‌شوند آن زیر خبرهایی هست. البته طرفداران دوتا شدن شلوار می‌گویند کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند و پوشیدن زیرشلواری زیرِ شلوارِ پلوخوری به استحکام خانواده کمک می‌کند.
یک‌سری هم که دارنده و برا«زن»ده هستند علاوه بر زیرشلواری و شلوار پلوخوری، یک شلوار راحتی هم در خانه نگه می‌دارند. حالا یک سری هم شلوار گرمکن دارند و از آن برای گرم کردن استفاده می‌کنند. یک‌سری هم ندید بدید هستند و شلوار ورزشی دارند که موقع تردمیل آن را می‌پوشند. (کلا بی‌معنی!)

اصل شلوار و شلوار اصل
پس می‌بینیم اصولا و اصالتا و اصلا هدف از تحصیل مال در فرهنگ ما این است که آدم بتواند بیشتر شلوار بخرد و شلوارش را دوتا (پا بدهد سه‌تا، چهارتا) بکند. آیا معترضان این لایحه که به اصل مساله شلوار و دوسه‌چهارتا شدن شلوار آقایان ایراد می‌گیرند، هرگز می‌توانند کیفیت و مزیت شلوار اصل را زیر سوال ببرند؟ (ما نمی‌دانیم. یعنی بعید می‌دانیم.)

شلوار کشی
استقرای محکم بالا و استنتاج سستی که از آن کردیم پاسخ درخوری است به منتقدان و معترضان ماده 23 از لایحه حمایت از خانواده. ما اعلام می‌کنیم الکی شلوغش نکنید. قانون‌گذار فقط تلاش می‌کند تکلیف تعدد شلوار را مشخص کند و بگوید چه شلواری را باید کجا پوشید و از طرفی ترتیب صحیح خریدن و پوشیدن شلوار راحتی، زیرشلواری، شلوار پلوخوری، شلوار گرمکن و شلوار ورزشی چطوری است، تا برابری برقرار باشد و زن اول و دوم و سوم و چهارم و شوهرشان دعوا نکنند. اگر هم دعوا شد طوری نباشد که توی دعوا، طرفین دعوی، بخواهند شلوار طرف مقابل را بکشند سرش که آبروش برود.



منتشرشده در روزنامه شرق، 13 دی 1391، ستون از هر نظر بی‌ضرر
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در اینترنت بازنشر می‌کنم.)