پنجشنبه، بهمن ۱۳، ۱۳۹۰

اینجا بشکنم یار گله داره و الی آخر

رییس راهنمایی و رانندگی به حالت رژه خیلی محکم و استوار و پاکوبان آمد و روی کاناپه... مستقر شد و سلام نظامی داد.
گفتم: «سلام از ماست.» 
گفت: «مردم ایران بن‌بست‌شکن هستند.» 
گفتم: «جان؟» 
گفت: «... اما مردم ایران بن‌بست‌شکن هستند.» 
گفتم: «می‌فهمم. می‌فهمم.» و انواع بن‌بست را در ادامه برای شما معرفی می‌کنیم و به این نتیجه می‌رسیم که بن‌بست‌شکن چیز مهمی در زندگی است، نگاه؛ 

بن‌بست‌شکن راهسازی 
در مهندسی راه و راهسازی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر هنگام ساختن و راهسازی، بن‌بست نسازند یعنی ته یک راهی را، یک کوچه‌ای را، یک بزرگراهی را، کور نکنند بعدها نیازی به باز کردن بن‌بست و بن‌بست‌شکنی نیست. در همین باره از یک مهندس شهرسازی پرسیدیم: «چرا موقع نقشه کشیدن توی نقشه دو سه تا بن‌بست نمی‌ندازید؟» 
شهرام دوربرگردان (مهندس شهرسازی): «راستش چون ما بن‌بست‌شکن نداریم دست و بال‌مان بسته است. وگرنه خیلی کیف می‌داد اول یک بن‌بست مثلا توی اتوبان می‌انداختیم بعد می‌شکستیمش. حیف.» 

بن‌بست‌شکن عاطفی 
در روانشناسی ثابت شده است تا یکی از طرفین رابطه گند نزند رابطه به بن‌بست نمی‌رسد. در همین رابطه آقای فروید کاناپیان، روانشاس، به خبرنگار اعتماد گفت: «ما همیشه به جوان‌ها می‌گوییم فکر نکنید اگر رابطه‌تان را به آخر خط رساندید و خوردید به بن‌بست، می‌توانید با لاو ترکاندن بن‌بست را باز کنید، نه خیر. نمی‌شود. متاسفانه در روانکاوری هنوز چیزی به اسم بن‌بست‌شکن کشف و اختراع نشده است و مردم از این موضوع رنج می‌برند. کاش می‌شد با لاو ترکاندن بن‌بست‌ها را شکست.» 

بن‌بست‌شکن ترافیک شهری 
شما خیال کن می‌خواهی از آزادی بروی انقلاب از انقلاب وارد یادگار شوی و از یادگار بروی بالا و با همت خودت را برسانی به صدر و صدرنشین شوی. معلوم است که هر روز خیلی‌ها می‌خواهند این مسیر را بروند پس ترافیک می‌شود. در ساعات اداری و اوج ترافیک شهری هیچ بن‌بست‌شکنی نمی‌تواند بن‌بست این ترافیک را بشکند.
ببینید کارشناس رادیو پیام هر روز چه می‌گوید: «اینجا رادیو پیام... خب. شهروندان عزیز خیابان‌ها کیپ تو کیپه. و عملا تهران تبدیل به پارکینگ شده و اتوبان‌ها چفت شده... توی این شهر از هر طرفی که بروید بن‌بست است. توصیه می‌کنیم بنشینید خانه و نظرات شهردار خوب تهران را بشنوید که می‌گوید مشکل اقتصادی . کاهش ارزش ریال و نوسانات بازار ارز شایعه است.»
آقای شهردار بابا بعضی وقت‌ها جای رفتن توی شهر بیا توی باغ ببین چی به چی است.

نتیجه‌ی ادبی 
بن‌بست بن‌بسته بکشن / من نمی‌شکنم / جون خاله جون بشکن / من نمی‌شکنم / اینجا بشکنم یار گله داره / اونجا بشکنم یار گله داره / الی آخر. 

نتیجه 
حالا ما به دلایلی بن‌بست اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و چی و چی را بررسی نکردیم. چون اصلا معتقدیم چنین بن‌بست‌هایی وجود ندارد و اصلا بزرگراه هجده بانده است این مسائل. اما با همین چندتا مثالی که زدیم به این نتیجه رسیدیم که بن‌بست‌شکن در همه جای زندگی لازم است و امیدواریم دانشمندان جوان به زودی در زیرزمین‌های منازل‌شان بن‌بست‌شکن‌هایی با کاربردهای مختلف اختراع کنند. دست‌شان هم درد نکند.



منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، ستون کاناپه، 13 بهمن 90، شماره‌ی 2321
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)