سه‌شنبه، آذر ۲۱، ۱۳۹۱

کتاب‌های قدیمی و سفر 18 ساعته

امروز با پوریا عالمی:
کتاب‌های قدیمی و سفر 18 ساعته


روزنامه «جهان‌صنعت»- پوریا عالمی، نویسنده و طنزپردازی است که بیشتر به واسطه ستون‌های طنز مطبوعاتی‌اش در جامعه شناخته شده است. از او ستون‌های طنز روزانه با عناوینی همچون: «فال قهوه»، «کاناپه» و در ماه‌های اخیر هم ستون «نشر اکاذیب» در روزنامه‌هایی همچون اعتماد ملی، اعتماد، روزگار و قانون به یادگار مانده است. پیشنهاد متفاوت امروز به عهده این نویسنده و روزنامه‌نگار است:

در سال‌های نه چندان دور کتاب در کشور ما برگی هفت تا هشت تومان قیمت داشت. الان اگر حساب کنید برگی 50 تا 60 تومان در می‌آید. به عبارت دیگر کتابی را که شما تا چند سال پیش می‌توانستید با پنج تا شش هزار تومان بخرید امروز باید بابت آن حدود 30 تا 40 هزار تومان پول بپردازید بنابراین من پیشنهاد می‌کنم خوانندگان این ستون، در کتابفروشی‌ها بگردند و کتاب‌های چاپ اول را که هنوز قیمت آنها تغییر نکرده بخرند به خصوص کتاب‌های قطور یا نفیس.

یک پیشنهاد دیگر هم دارم؛ ببینید امروز هزینه یک نفر آدم تنها در تهران حدود 40 تا 50 هزار تومان است. با کرایه‌ای که می‌دهیم، قهوه‌ای که در کافه می‌نوشیم و شامی که در یک رستوران می‌خوریم اگر این رقم بیشتر نشود قطعا کمتر نیست. حالا من پیشنهاد می‌کنم به‌جای این کار یک روز صبح 10 هزار تومان پول بدهید و یک بلیت اتوبوس بخرید، یک مسیر حدود پنج ساعته را مثلا به اصفهان سفر کنید، یک صبحانه مفصل و یک ناهار خوب میل کنید، حدود 18 ساعت کیف کنید و شب دوباره با اتوبوس به تهران برگردید. وقتی حساب کنید، می‌بینید همان هزینه یک روز زندگی شخصی در تهران شده است. عوضش کلی کیف کردید.


روزنامه جهان صنعت / صفحه آخر / سه شنبه 21 آذر 1391