پنجشنبه، شهریور ۲۴، ۱۳۹۰

پیشنهاد؛ وزارت اختلاس و دارایی



خوانندگان کاناپه سوال کرده‌اند چرا هیچ مقام مسوول یا مقام مربوطی با اختلاس 3000 میلیارد تومانی روی کاناپه دراز نکشیده است و خودش را رها نکرده و هر چه تو دلش هست را بیرون نریخته؟
* اول این‌که؛ راستش ما هنوز هم فکر می‌کنیم 3000 میلیارد اختلاس شوخی باشد. یعنی به هر حال هر چیزی یک سقفی دارد. مثلا ما الان بگوییم فلانی یک گله گاو را خورد شما باورتان می‌شود؟ فوق فوقش یک گاو را بشود خورد... 
یا بگوییم اسفندیار رحیم مشایی یک لشگر جن و موکل و انس در اختیار دارد، باورتان می‌شود؟ فوق فوقش یک غول جادو توی شیشه داشته باشد... 
یا بگوییم سیاست‌های دولت دریاچه‌ی ارومیه را چاق کرد، باورتان می‌شود؟ نه دیگر. فوق فوق با کارشناسی ارشدهای صورت‌گرفته الان شلنگ را بسته باشند به شیر حیاط ریاست‌جمهوری در میدان پاستور تهران و شلنگ را کشیده باشند و برده باشند تا ارومیه و الان هم سر شلنگ را گذاشته‌اند توی دریاچه‌ی ارومیه تا کم کم پر شود. دیدید هر چیزی یک سقفی دارد. اختلاس فوق فوقش 2999 میلیارد تومان. 3000 میلیارد تومان دیگر شوخی است.
* دوم این‌که؛ ما تا همین الان خیال می‌کردیم قضیه 300 میلیارد تومان هفت هشت ده سال پیش شهرداری است که مجلس قرار بود درباره‌اش تحقیق کند، اما براش کار پیش آمد و وقت نکرد. 
* البته ما که با علم الاعداد و علوم خفیه و غیبیه آشنایی مفصل نداریم. اهل فن و دیگر جن‌گیرهای غیردولتی و مستقل، لطف کنند و بگویند جریان این عدد 3 و 300 و 3000 چیست؟ خطر که ندارد؟  
 
سخنگوی 3000 میلیاردی
خلاف هم می‌کنید درست خلاف کنید. برای خودتان می‌گویم، اگر آفتابه‌دزدی و جیب‌بری کنید با توسری و به حالت قپانی صدا و سیمای آقای ضرغامی نشان‌تان می‌دهد. (گفتم [...]، بگذریم...) ولی اگر به جای آفتابه‌دزدی و قتل و غارت اختلاس 3000 میلیارد تومانی کنید، برای عملکرد قوی‌تان برای‌تان سخنگو انتخاب می‌کنند.

ما اشتباه کردیم
ما خیال می‌کردیم اوضاع اقتصادی مملکت خوب نیست و هشت مردم گروی نه‌شان است. اما حالا که دیدیم دست کم 3000 میلیارد تومان همین‌طوری یک گوشه داشته خاک می‌خورده و یکی آمده و برداشته و روش هم یک لیوان آب خورده، اما آب از آب در مملکت تکان نخورده و نمی‌خورد، متوجه شدیم اشتباه کردیم و با این اشتباه‌مان آب به آسیاب دشمن ریختیم و سیاه‌نمایی کردیم.
 
حالا حکایت ماست
[...]
 
نسخه
با توجه به این‌که هر چند وقت یک بار خبر یک اختلاس قلنبه می‌شنویم، و با توجه به این‌که هر روز اختلاس درشت‌تر از دیروز، به نظرمان حالا که برای اختلاس سخنگو انتخاب کرده‌اند، یک وزارتخانه اختلاس و دارایی هم راه بیندازند که یک سر و سامانی پیدا کند این قضیه. خیلی ممنون.






منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، دوره‌ی جدید، ستون کاناپه، 24 شهریور 90، شماره‌ی 2261
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)