یکشنبه، تیر ۱۲، ۱۳۹۰

ولادیمیر پوتین روی کاناپه


ولاديمير پوتين، نخست‌وزير روسيه، آمد و روی کاناپه دراز کشید و گفت: «سياست به قدري كثيف است كه پس از انتخابات 2012 بايد به حمام بروم و آن را از روي بدنم پاك كنم!» 
گفتم: «پوتین جان، سیاست روسی که ما دیدیم با حمام رفتن پاک نمی‌شود.»
گفت: «چه کار کنم؟»
گفتم: «یک هفته برو توی تشت، توی تشت را هم وایتکس بریز تا چرکت خیس بخورد، این‌طوری شاید، آن هم شاید، کمی از کثیفی سیاست پاک شود.»
پوتین رفت توی فکر و گفت: «ولی ما وایتکس نداریم. باید یک بند قرارداد توی احداث نیروگاه بوشهر پیدا کنم که ایران را مجبور کند علاوه بر باقی چیزها، وایتکس ما را هم تا پنجاه سال تامین کند...» 
گفتم: «دختر هم بخواهید شوهر بدهید آنجا، برای جهازش روی این نیروگاه حساب می‌کنید؟»
گفت: «به نکته‌ی خوبی اشاره کردی. چرا تا الان حساب نکرده بودیم؟» 
پوتین رفت. وقتی رفت دیدم کاناپه را هم با خودش برده، گلدان‌ها را هم برده، کاشی‌های کف دفتر را هم برده، پریز برق را هم برده، شیر دستشویی را هم برده. یک یادداشت هم گذاشته: «اگر خواستی بیا مذاکره کنیم.»


راهکارها

  • با توجه به این‌که سیاست کثیف است، و پوتین باید بعد از انتخابات 2012 برود حمام تا پاک شود، برای بهداشت سیاسی راهکارهایی ارائه می‌کنیم؛
  • اگر سیاستمدارها همیشه بروند حمام و پاک باشند، زمان انتخابات هم کثیف‌کاری نمی‌کنند تا بعدش مجبور بشوند بروند کیسه بکشند. 
  • اگر سیاستمدارها قرار است فقط بعد از انتخابات بروند حمام، پیشنهاد می‌شود نشست‌های سیاسی در خزینه یا سونا برگزار شود. 
  • راهکار ما این است که اگر یک بار صابون مردم به تن سیاستمدارها بخورد، آن‌ها از فرداش خودشان روزی دو مرتبه می‌روند حمام. 
  • با توجه به این‌که پوتین یک چیزی درباره‌ی کثیفی سیاست می‌داند که می‌گوید، راهکار ما این است که ایران در رابطه‌ش با روسیه کمی تجدید نظر کند. از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. 
  • درست است که سیاست کثیف است، اما یادمان باشد که به سیاستمدار نباید به چشم موجودی کثیف و انگل جامعه نگاه کنیم، بلکه باید با او مثل یک بیمار رفتار کنیم. 
  • از طرفی ولادیمیر پوتین گفته: «پس از پايان مبارزات انتخاباتي خود را بايد از شر كثافت آن خلاص كنم.» در نتیجه مبارزات انتخاباتی را در ردیف زباله‌ها و کثافت‌های غیرقابل بازیافت طبقه‌بندی کرده است. برای همین از شهرداری‌ها و سازمان‌های حفظ محیط زیست دنیا، تقاضا می‌کنیم مسوولیت پاکسازی انتخاباتی را بر عهده بگیرند.

نسخه 
 یک مثل قدیمی (با قدمت دو ساعته) می‌گوید: «برای یک سیاستمدار روس نسخه ننویس، چون بعد دوتا چیز را می‌فهمی:
اول این که می‌بینی چندتا برگ از دفترچه بیمه‌ات نیست.
دوم این‌که می‌بینی سیاستمدار روس حالش بهتر شده، اما تو بدون این‌که آمپول زده باشی جای آمپول زدنت درد می‌کند.» 


 منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، دوره‌ی جدید، 12 تیر 90، شماره‌ی 2100
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)