سه‌شنبه، تیر ۲۸، ۱۳۹۰

پشه خاکی را جدی بگیرید

 
امروز طنز سیاسی نمی‌نویسیم و طنز بهداشت و درمانی می‌نویسیم؛ 
 
استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: «سالك، بیماری پوستی است كه بوسیله گزش پشه خاكی به انسان منتقل می‌شود بنابر این باید گزش این گونه حشره را جدی گرفت.» به نقل از ایرنا 
 
چون استاد دانشگاه تهران گفته خطر پشه خاکی جدی است، ما باقی خطرهای جدی را فهرست می‌کنیم و برایش راهکار میدهیم.
 
خطرهای جدی  
  • سوال: یک نوع بیماری پارلمانی است که باید پشه یک چهارم نمایندگان مجلس را بگزد تا آنان درباره‌ی علل گزیدگی، از رییس‌جمهور یا هیات وزرا سوال کند. بر خلاف خود مجلس که سوال را جدی می‌گیرد، اصولا دولت برای سوال تره هم خرد نمی‌کند.  
  • استیضاح: یک نوع بیماری پارلمانی است که باید ده نفر از نمایندگان را پشه به نحوی بگزد که جایش ملتهب شود و جامعه نیز دردش بیاید. استیضاح برای حیات نیازمند بستر سوال است. در مناطق استوایی قطب جنوب که سوال کسی را نمی‌گزد استیضاح منقرض می‌شود.  
  • مناظره: یک نوع بیماری که مثل ویروس ضعیف شده در جامعه است و خطر زیادی ندارد. در کل مناظره چند حالت دانشگاهی، تلویزیونی، رادیویی و غیره دارد؛  
  • مناظره‌ی دانشگاهی: این موجود وقتی دیده می‌شود که احتمال ورود پشه‌های خاکی به میان مردم وجود داشته باشد. البته در مناطق استوایی قطب جنوب، به جای مبارزه با خطر پشه خاکی، عوامل مناظره را قرنطینه می‌کنند.  
  • مناظره‌ی تلویزیونی: این موجود بیشتر مثل یک جوک و شوخی است و برای پر کردن برنامه‌های تلویزیون ما بین برنامه‌ی خاله سارا و فتیله جمعه تعطیله پخش می‌شود. اصولا خانواده‌ها بچه‌های‌شان را از لولو، پشه خاکی و مناظره‌های تلویزیونی می‌ترسانند.
  • گردهمایی: دیده شده است که پشه‌های خاکی در مناطق استوایی قطب جنوب، به جاهای شلوغ علاقه دارند. برای همین توصیه شده گرد هم نیایید تا مورد گزیدگی پشه‌های خاکی قرار نگیرید.  
  • سخنرانی: دیده شده است که گاهی گزندگی این موجود حتا از پشه‌ی خاکی هم خطرناک‌تر است. طوری که بین‌الملل نسبت به این گزیدگی واکنش نشان می‌دهد و جوش می‌زند.  
  • تکذیب: حالت تدافعی بعد از گزیدگی، تکذیب است. یعنی وقتی گزید و کارش تمام شد، می‌گوید من نگزیدم. کی گفته من گزیدم؟ هر کی گفته من گزیدم خودش پشه است.  
 
نشانه‌های گزیدگی 
اول متوجه نمی‌شوید که شما را گزیده‌اند. بعد که متوجه شدید شما را گزیده‌اند، می‌بینید جاش قرمز شده و به شدت می‌خارد. بعد شما شروع می‌کنید محل گزیدگی را می‌خارانید. منتها به جرم این‌که تن‌تان می‌خارد شما را نزد پزشک متخصص می‌برند و برای مدتی بستری می‌کنند.  
 
نسخه 
بهترین راه مبارزه با گزیدگی پشه خاکی، استفاده از پشه‌بند است. لطفا پشه‌های‌تان را ببندید.


 منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، دوره‌ی جدید، 28 تیر 90، شماره‌ی 2114 
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)