دوشنبه، مرداد ۰۳، ۱۳۹۰

این طرف و آن طرف


یک روزنامه‌ی صبح ! از این طرف به آقای لاریجانی (جوادشان نه، علی آقا که رییس مجلس است) در سرمقاله‌اش گیر داده که چرا گفته «مجلس هرگز فكر نمی‌كرد كه قانون يارانه‌ها این شكلی اجرا و پرداخت شود» و «صدا و سيما نبايد تريبون دولت شود» و کلی لاریجانی را (عرض کردم علی‌شان را نه صادق یا جوادشان را) تادیب کرده که در «ميدان دشمن بازی نکند.»
این از آن طرف این روزنامه‌ی صبح، اما از این طرف عملکرد اقتصادی دولت را پاک شسته و گذاشته کنار و در ستون "خوانندگان" نوشته: 
« درسال 89 براي فرزندم كه تازه به دنيا آمده بودند در بانك ملي اردكان حساب پس‌انداز باز كردم ... که مبلغ يك ميليون تومان دولت به حساب فرزندم واريز نمود ... ولي در تاريخ 1/3/90 مبلغ اهدايي دولت توسط بانك ملي از حساب فرزندم خارج شده است. چرا مبلغي كه طبق دفترچه پس‌اندازي كه خانواده ها در دست دارند ... بدون هماهنگي از حساب‌ها برمي‌دارند؟ و چرا دولت حرفي را مي‌زند كه قدرت عمل به آن را ندارد...
جمعي از اولياء متولدين 90 اردكان يزد» 
با توجه این طرف و آن طرف این روزنامه‌ی صبح، چند مساله مطرح می‌شود:  
مسائل 
1- آیا این روزنامه صبح می‌خواهد دل همه را به دست بیارود؟ یعنی سرمقاله را برای مخاطب‌های خاص می‌نویسد که بگوید "دیدید چه حالی به دولت دادیم؟" و در ستون خوانندگانش می‌خواهد بگوید "دیدید حال دولت را گرفتیم."؟ 
2-[…] 
3- […] 
4- آیا می‌دانید چرا لاریجانی، علی، نمی‌رود از این روزنامه‌ی صبح شکایت کند؟ 
الف- چون این روزنامه‌ی صبح خودش از همه شاکی است 
ب- چون می‌داند به رفتنش نمی‌ارزد 
پ- چون صبر کرده این روزنامه‌ی صبح از باقی شکایت‌هایی که علیه‌اش شده، برگردد. 
ت- چون درست است که در میدان دشمن بازی می‌کند اما بچه که نیست و می‌داند با این روزنامه‌ی صبح نمی‌شود بازی کرد. 
5- ما متوجه نشدیم چطوری است که یک بچه در اردکان به دنیا آمده، اما "جمعی از اهالی اردکان" زنگ زده‌اند به این روزنامه‌ی صبح. آیا این روزنامه‌ی صبح می‌خواهد بگوید اردکانی‌ها روحیه‌ی گروهی دارند؟ (ما نمی‌دانیم.) 
6- آیا این روزنامه‌ی صبح از قول جمعی از یزدی‌ها گفته دولت پول مردم را از حساب‌شان برداشته؟ آیا حرف بد؟ 
7- […]  
نسخه 
حالا از این روزنامه‌ی صبح گذشته، نسخه‌ی ما این است که عزیزانی که برای یک میلیون تومان پولی که دولت برای تولید بچه وعده داده است، اقدام کرده‌اند و الان به هوای این یک میلیون تومان مشغول تولید هستند، دست نگه دارند. 


 منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، دوره‌ی جدید، 3 مرداد 90، شماره‌ی 2119 
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)