شنبه، تیر ۱۱، ۱۳۹۰

نسخه احزاب پیچیده شد


آقای لاریجانی، علی‌شون، یکی از نمایندگان مجلس آمد و روی کاناپه دراز کشید و گفت: «نمي‌شود کسي کت و شلوار خود را عوض کند و پشت ميز بنشيند و بگويد سياستمدار است.»
گفتم: «الان شما کت و شلوارت را عوض کردی؟» 
گفت: «نه. من بیست سی سال است همین را می‌پوشم. من از اولش سیاستمدار بودم.»
گفتم: «معلوم است. چون کت و شلوار شما خیلی مستعمل شده.» 
لاریجانی، کماکان علی‌شون، گفت: «تجربه کاري يک سياستمدار است که باعث مي شود در شرايط مختلف، کشور را اداره کند.»
گفتم: «تا آنجا که ما دیدیم سیاستمدارهای با تجربه، یا خانه‌نشین و خانه‌گیر شده‌اند... یا زمین‌گیر... آن چند نفری هم که گیر نیفتاده و گیر نیستند، یا جوگیر شده‌اند یا دلگیر یا دست و پا گیر یا ...» 
گفت: «شما هم خیلی گیر می‌دی. باید یک سرعت‌گیر رویت نصب کنند.»

خلاصه این نماینده، قبل از این‌که برود تعطیلات دو هفته‌ای مجلس، گفت: «در حال حاضر کشور در يک فضاي خالي از احزاب کار مي کند و احزاب دست‌ساز دولتي هم در اين چند دوره نشان دادند که ظرفيت اداره کشور را ندارند.»
برای همین، راهکارهای امروز را به احزاب دست‌ساز دولت و باقی ساخته‌های دولتی اختصاص دادیم.


راهکار
- دولت، دولت سازنده‌ای است. البته منظورمان این نیست که دولت با دیگران می‌سازد، بلکه این دیگران هستند که باید با دولت بسازند. 
- این دولت سازنده‌ترین دولت‌ها بوده است به طوری که تا چند وقت دیگر در تولید حزب به خودکفایی می‌رسیم و به صادرات حزب به جهان روی می‌آوریم. البته به شکل غریبی در تولید ازدواج جوانان و دیگر کارهای گروهی نیز خودکفا شده‌ایم. 
- دولت، دولت سازنده‌ای است. البته سازنده یعنی ساز می‌زند. ساز هم طوری می‌زند که همه به صورت هماهنگ و موزون، با سازش به حرکت در می‌آیند. 
- علاوه بر احزاب دولتی، مکتب دولتی هم داریم. مکتب دولتی را به اسم مکتب ایرانی می‌شناسیم. البته مکتب ایرانی برای ما نیست، برای ایرانیان خارج از کشور است. 
- اصولا دولت به صنایع دستی و چیزهای دست‌ساز علاقه دارد. یکی‌ش متن سخنرانی آقای علی‌آبادی در اوپک. همین‌جا برای‌تان تعریف کنم که خبرنگار انتخاب از علی‌آبادی پرسیده: «شما به عنوان رييس كنفرانس وزرا، جلسه را چطور اداره كرديد؟»
علی‌آبادی پاسخ داده: «من رييس جلسه بودم. هر كس می‌خواست صحبت كند از من وقت می‌گرفت و من هم وقت می‌دادم. نظراتش را می‌داد و بعد به نفر بعدی وقت می‌دادم.» 
- راهکار ما این است که حالا که حزب دست‌ساز دولتی برای اداره‌ی کشور ظرفیت ندارد، کشور ظرفیتش را برای احزاب غیردست‌ساز دولتی بالا ببرد. 
- راهکار دیگر این‌که اگر حزب دست‌ساز دولتی خوب نیست، چرا با [...] (به خاطر مشکلات فنی، این جمله درست چاپ نشده!)


نسخه

- نسخه ما این است که دولت نسخه مجلس را نپیچد. با تشکر.
- نسخه دوم ما این است که احزاب را نپیچانید تا نسخه‌ی مجلس و کشور پیچیده‌تر از این نشود. با احترام.



 منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، دوره‌ی جدید، 11 تیر 90، شماره‌ی 2100
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)