یکشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۰

آرزوهای دسته‌جمعی!


یکی از نمایندگان مجلس روی کاناپه دراز کشید و گفت: «چقدر این چهار سال کار کردیم واسه مردم. خسته شدیم.» 
گفتم: «خسته نباشی. حالا به خودت فشار نیاور. آرام باش... ذهنت را رها کن.»
این نمابنده، ذهنش را رها کرد و گفت: « شما هم دعا کنید که رییس جمهور اجرا قوانین را در دستور کار قرار دهد تا طرح سوال از ایشان از دستور کار خارج شود.» 
گفتم: «ما هم دعا می‌کنیم. حالا از این قضیه بگذریم، برای باقی مشکلات مملکت از لحاظ کارشناسی چه کار می‌کنید اصولا؟»
گفت: «ما دعا می‌کنیم اصولا... شما هم دعا کن.» 
گفتم: «من توانایی بحث کارشناسی – اون هم در چنین سطحی – رو ندارم. بهتره من راهکار بدهم و شما هم بروی دنبال کارت.»

راهکارهایی برای حل مشکلات جاری مملکت 
  •  - اگر مشکل بودجه داشته باشیم، آرزو می‌کنیم یک پول قلنبه‌ای از آسمان تالاپی بیفتد سر راه کارهای عمرانی کشور.
  • - اگر مشکل تامین نیرو و سوخت داشته باشیم، آرزو می‌کنیم یک ماشینی داشته باشیم که هر چی گاز می‌دهیم بنزینش تمام نشود. یا آرزو می‌کنیم کاش ماشین‌ها با آب کار می‌کرد. 
  • - اگر مشکل ایجاد شغل و کار برای جوانان داشته باشیم، کاری نمی‌کنیم. چون جوان باید روی پای خودش بایستد، نه این‌که دولت و مجلس برایش کار درست کنند.
  • - برای حل مشکل آینده‌ی کودکان و جوانان هم یک راهکار سنتی بیشتر نداریم؛ باید ببینیم والدین دوست دارند بچه‌شان چه کاره شود، آن وقت پدر و مادر باید ناف بچه‌شان را ببرند و در آن محیط بیندازند. یعنی اگر کسی دوست دارد فرزندش دکتر شود باید نافش را در بیمارستان میلاد بیندازد. اگر دوست دارد بازیگر شود باید ناف کودکش را در خانه‌ی سینما بیندازد. (محض اطلاع شما و توجیه گروه کارشناسی مجلس و دولت باید عرض کنم که مادربزرگم ناف این جانب را در دانشگاه تهران انداخته که عاقبتم شده این!) 
  • - توصیه می‌شود قانونی وضع شود که خانواده‌ها از انداختن ناف بچه‌شان در دفتر رییس‌دفتر نهاد ریاست جمهوری منع شوند. این‌طوری برای همه‌مان بهتر است.
  • - اگر مشکل راهسازی در کشور داشته باشیم، نمایندگان باید گرد ایستاده و موسیقی سنتی "السون و ولسون ما رو به هم برسون" را اجرا کنند. این موسیقی برای احداث جاده شوسه توصیه شده است. 
  • - اگر مشکل امنیت جان و مال شهروندان در مسیرهای هوایی و ریلی و جاده‌ای مطرح بود، نمایندگان باید گرد ایستاده و موسیقی نیوکلاسیک "رسیدیم و رسیدیم کاشکی نمی‌رسیدیم، تو راه چقدر خوش بودیم سوار لاک‌پشت بودیم" را بخوانند. هم‌خوانی این موسیقی برای حفظ امینت جان و مال مسافر توصیه شده است. 
  • - اگر مشکل ناامنی اجتماعی و اراذل و اوباش یا حتا احتمال حمله‌ی خارجی داشته داشته باشیم، آرزو می‌کنیم همه‌شان سوسک شوند.
  • - اگر مشکل نقدینگی داشته باشیم، آرزو می‌کنیم یک صفر جلوی پول‌مان اضافه شود. (البته این راهکار خیلی جدیدی برای ما نیست!)
  • - اگر مشکل کار، امنیت شغلی، بیمه، سرمایه، تحصیل، بهداشت، امنیت اجتماعی، اوقات فراغت، مسکن، سفر، تحصیلات عالیه، مشارکت اجتماعی و... برای جوانان داشته باشیم، (در این مورد خاص دیگر آرزو نمی‌کنیم، بلکه) یک وام ازدواج می‌دهیم تا سر جوان مدتی گرم شود.

در نظر داشته باشید که برای حل مشکلات بالا، باید تمام این راهکارها را به صورت دسته‌جمعی و در صحن علنی انجام دهید.



نسخه
امروز نمی‌توانیم نسخه بدهیم برای نمایندگان مجلس آرزوی سلامت و بهبودی می‌کنیم.


 منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، دوره‌ی جدید، 5 تیر 90، شماره‌ی 2196
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)