یکشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۸۸

اصلاح اعلاميه جهاني حقوق بشر

امروز به اصلاح بعضي از مفاد اعلاميه جهاني حقوق بشر مي‌پردازيم، تا نصف مشكلات حقوق بشر و نصف مشكلات مردم و مسوولان را با هم حل كنيم:
ماده ۱: تمام افراد بشر اگر صلاحيت‌شان تاييد شود مي‌توانند آزاد به دنيا بيايند در غير اين صورت بايد با پرداخت وثيقه در سطح شهر تردد كنند. در ضمن از لحاظ حیثیت و حقوق بعضي‌ها از بعضي‌ها برابرترند.
ماده۲: هر کس می‌تواند بدون هیچ گونه تمایز ، خصوصا از حیث نژاد، جنسيت، مذهب و عقیده سیاسی از تمام حقوقي که در اين اعلامیه ذکر شده است، بهره‌مند گردد، البته در زمان انتخابات‌ و قبل از شمارش آرا. طبيعي‌ست كه بعد از هر انتخابات يك‌خرده اين اعلاميه تغيير مي‌كند.
ماده ۳: هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد، به شرطي كه از خانه‌اش خارج نشود يا اصولا در قيد حيات نباشد يا در كل در جناح رقيب فعاليت نكرده باشد.
ماده ۴: احدی را نمی‌توان در بردگی نگه داشت، مگر اين‌كه خيلي خوب براي‌مان كار كند يا خيلي خوب ما را تشويق كنند يا خيلي خوب براي‌مان هورا بكشند.
ماده ۵: هيچکس را نبايد مورد ظلم و شكنجه و رفتار خلاف شان بشر قرار داد، مگر اين‌كه آدم بدي باشد يا از قيافه‌اش خوش‌مان نيايد يا در كل دل‌مان اين‌طوري خواسته باشد.
ماده ۶: هر کس حق دارد که شخصیت او در همه جا به عنوان یک انسان در مقابل قانون شناخته شود، مگر اين‌كه طرف مقابلش لباس شخصي بر تن و يك جسم سخت در دست داشته باشد.
ماده ۷: همه در برابر قانون مساوی هستند البته به شرطي كه قانون‌گذار روبروي آن‌ها قرار نگيرد. يا طرف مقابل با شما در تعريف مفهوم "مساوي" اختلاف‌نظر خانوادگي داشته باشد.
ماده ۸: هر کس حق رجوع به محاکم ملی صالحه دارد. به شرط اين‌كه بتواند خودش را صحيح و سالم تا دادگاه برساند.
ماده ۹: احدی را نمی‌توان خود سرانه توقیف، حبس یا تبعید نمود. مگر اين‌كه اسمش را در پيام‌هاي تلفني روزنامه‌هاي روز قبلش خوانده باشيم.
ماده ۱۰: هرکس حق دارد که دعوي‌اش به وسیله دادگاه، منصفانه و علني رسیدگی بشود. مگر اين‌كه قبلا اين حق را از او گرفته باشيم!
ماده ۱۲: احدی در زندگی خصوصی، امور خانوادگی، اقامتگاه یا مکاتبات خود نباید مورد مداخله‌های خودسرانه واقع شود. هر کس حق دارد که در مقابل این گونه مداخلات و حملات، مورد حمایت قانون قرار گیرد. مگر اين‌كه قانون راسا دست به كار شده باشد!
ماده ۱۳: الف) هر کس حق دارد که در داخل هر کشوری آزادانه عبور و مرور کند مگر اين‌كه به آينه ماشينش دستمال سبز بسته باشد.
ب) هر کسی حق دارد هر کشوری و از جمله کشور خود را ترک کند یا به کشور خود باز گردد مگر اين‌كه در فرودگاه جلويش را بگيرند.
ماده ۱۶: الف) هر زن و مرد بالغی حق دارد موقع ازدواج طرف مربوطه را فقط يك نظر ببيند. اگر به تفاهم نرسند بايد دندان به جگر بگذارند و يك عمر بسوزند و بسازند. موقع طلاق هم هر كسي زورش بيشتر باشد صاحب بچه و پول و ماشين و خانه مي‌شود.
ماده ۱۷: هر شخص، حق مالکیت دارد البته اگر چيزي براي مالك شدن نصيبش شود.
ماده ۱۸: هر کس حق دارد که از آزادی فکر و مذهب بهره‌مند شود به شرطي كه خانوم شيرين عبادي را به عنوان وكيل انتخاب نكند و يا با آقا عمادالدين باقي مشورت نكرده باشد يا وبلاگ ننوشته باشد.
ماده ۱۹: هر کس حق آزادی عقیده و بیان دارد (اين قضيه كاملا تخيلي است و ربطي به حقوق بشر ندارد.)
ماده ۲۰: الف) هرکس حق دارد آزادانه جمعیت‌های مسالمت‌آمیز تشکیل دهد. (مگر اين‌كه به وسيله فشار آب گرم جمع‌شان متفرق شود.)
ب) هیچ کس را نمی‌توان مجبور به شرکت در اجتماعی کرد. (مگر اين‌كه براي استقبال خودجوش و مردمي باشد يا سيب‌زميني گرفته باشد.)
ماده ۲۱: هر کس حق دارد که در اداره امور عمومی کشور خود شرکت جوید البته نبايد بعد از انتخابات در خيابان آفتابي شود.
ماده ۲۲: اساس و منشا قدرت حکومت، اراده مردم است. این اراده باید به وسیله انتخاباتی ابراز گردد که از روی صداقت و به طور ادواری، صورت پذیرد. انتخابات باید عمومی و با رعایت مساوات باشد و با رای مخفی انجام گیرد که آزادی رای را تامین نماید. (آفرين! از روي اين جمله لطفا 70 ميليون بار بنويسيد.)
ماده ۲۳: كارگر عزيز! شما نشنيده بگير! اما در بعضي جاها ممكن است بعضي‌ها حق داشته باشند اتحادیه و سنديكا تشکیل دهند.
ماده ۲۷: هر کس حق دارد در زندگی فرهنگی اجتماع شرکت کند به شرطي‌كه جزو جوايز خصوصي محسوب نشود! و در كل بهتر است كه در جشنواره شعر فجر، جايزه كتاب سال يا جايزه پروين اعتصامي شركت كند كه خطرش كمتر است!
ماده ۳۰: بامزه‌اش اين‌جاست كه هیچ یک از مقررات اعلامیه حاضر نباید طوری تفسیر شود که به موجب آن بتوان هر یک از حقوق و آزادی های مندرج در اعلامیه را ازبین ببرد. چه دهن خيال‌پردازي داشته اون‌كه اين بيانيه را نوشته!
*
روزنامه اعتماد ملی - ستون فال قهوه - 28 تیر 1388 - پوريا عالمي
(طنزها را همان طور که در روزنامه منتشر می‌شود- با حذف و تعدیل - منتشر می‌کنم اینجا.)