جمعه، مهر ۰۸، ۱۳۹۰

اگر جای رییس‌جمهور بودیم چه می‌کردیم؟

آقای محمود احمدی‌نژاد اول مهر یک کاری کرد که خیلی صدا کرد و مثل توپ صداش پیچید و صدابردارها تندی صداش را برداشتند و صداش از صدا و سیمای آقای ضرغامی‌اینا پخش شد و از بلندگوی همه‌ی مدرسه‌ها - وسط آن همه سر و صدا - به هوا رفت. این کار صدادار که همچین صدا کرد چه بود؟ احمدی‌نژاد پرسش مهر مطرح کرده بود که: «اگر جای رییس‌جمهور بودید، برای اعتلای ایران چه می‌کردید؟» حالا صداش را درنیاورید اما آیا با صدای بی‌صدا پرسیده شده الان که من رییس‌جمهور هستم باید چه کار کنم؟ آیا پرسیده شده شما رییس‌جمهور بودید چه کار می‌کردید که من نمی‌کنم؟ آیا پرسیده شده اصولا رییس‌ جمهور باید چه کار کند؟ (ما نمی‌دانیم.)

خب حالا ما چند نفر را نشاندیم روی کاناپه و ازشان درخواست کردیم بگویند اگر جای رییس‌جمهور بودند برای اعتلای ایران چه می‌کردند؟



کاناپه‌نشین‌ها

علامه علی‌اکبر دهخدا گفت: اعتلا یعنی: «بلند شدن. علو. بلند برآمدن روز. بر بلندی برکردن. بر بلندی برآمدن. بر زَوَر چیزی شدن )زَوَر = زبر است که بالا باشد.). بر زبر چیزی شدن. به طاقت آوردن و چیره گردیدن. غالب شدن.» در نتیجه برای بلند شدن و علو و بر بلندی برکردن و غیره چه می‌شود کرد؟ چه بگویم که سایتم هم فیلتر است. هی هی.

فرزندان تعدادی از نمایندگان مجلس گفتند: آقا اجازه؟ بابامون می‌گه نگو بابامون گفته بگو خودمان گفتیم که اگه ما رییس‌جمهور بودیم بقایی و مشایی و رحیمی رو می‌فرستادیم ددر.

اسفندیار رحیم مشایی گفت: کلید هواپیما دست منه. خلبان صحبت می‌کنه هواپیما از مسیر انحراف پیدا کرده... (خلبان: لیدی‌ز اند جنتل‌من... توجه نکنید اگه من خلبانم که هیچ صحبتی ندارم و دارم راه خودم رو می‌رم...) گفتم کلید هواپیما دست منه... هوایپما انحراف پیدا کرده... داریم با سرعت می‌ریم تو کوه... اما نترسید... یه سری طلسم زیر صندلی‌هاتون وجود داره... اون‌ها رو بگیرید تو مشت‌تون و بهش شش‌تا فوت کنید همه چیز حله... (خلبان: لیدی‌ز اند جنتل‌من... من خلبانم سوییچ رو پیدا نمی‌کنم... راستی لیدی‌ز اند جنتل‌من... ترمز دستی نداره هواپیما؟)

ثمره هاشمی گفت: اگر من جای رییس‌جمهور بودم؟ مگه الان کجام؟

محسن رضایی گفت: اگر من رییس‌جمهور بودم محسن رضایی را به عنوان مشاور استخدام می‌کردم.

علی لاریجانی گت: اگر من جای رییس‌جمهور بودم اول می‌رفتم گواهی پزشک می‌آوردم برای ده دوازده روز غیب غیرموجه‌ام.

محمدرضا باهنر گفت: من اگر جای رییس‌جمهور بودم جای طرح کردن پرسش مهر به پرسش فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور و پرسش باقی ماه‌های مجلس جواب می‌دادم.

حسین شریعتمداری گفت: اگر من جای رییس‌جمهور بودم پس کی جای من بود؟

[…] گفت: اگر من جای رییس‌جمهور بودم از جام جنب نمی‌خوردم.

محمدباقر قالیباف گفت: اگر من جای رییس‌جمهور بودم... ئه؟ مگه الان من جای رییس‌جمهور نیستم توی شهرداری؟ الان هم دارم می‌خوانم برای ریاست‌جمهوری.

[…] گفت: […]

محمد علی‌آبادی گفت: هلو. آی ام ئه ماحممد عالی‌آبادی. دیس از مای پرزیدنت.






منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، دوره‌ی جدید، ستون کاناپه، 7 مهر 90، شماره‌ی 2272
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)