یکشنبه، دی ۱۷، ۱۳۹۱

ضرر خرد جمعی در وزارت آموزش و پرورش


راز فارغ‌التحصیلان بی‌سواد کشف شد
  
ما نمی‎خواهیم دوباره داغ دل مردم را تازه کنیم و پرونده بابایی آموزش و پرورش‎ را بریزیم روی داریه. اما گویا ما هم بی‌خیال شویم خودشان ول‌کن نیستند و این‌بار برای این‌که حسن مدیریت‌شان را فراگستر و جهان‌شمول کنند در میان همه مدارس تنها همان یک کلاسی را که  آتش گرفته بود بازسازی کرده‌اند. پس نتیجه می‌گیریم مدارس برای بازسازی نیاز به آتش‌سوزی دارند.
اما شما نگران نشويد خدا را شكر حال وزير آموزش و پرورش و توابع خوب است.
حالا اگر ما بخواهیم به وزیر گیر بدهیم فردا می‌گویند ستون‌تان همچین بی‌ضرر هم نیست و دولت را تضعیف کرد، برای همین بهتر است نوک پراید (پیکان سابق) را بگیریم به سمت مشاوران و معاونان وزیر آموزش و پرورش.

فرصت‌سوزی
یکی از معاونان وزیر آموزش و پرورش از این طرف گفته: «نباید فرصت را از دانش آموزان بگیریم و هر ایرانی باید حتما حداقل تا پایان دوره ابتدایی تحصیل کند.»
البته نظر ما هم با این معاون وزیر یکی است که «نباید فرصت تحصیل را از دانش‌آموز گرفت» و در کل بهترین دفاع حمله است. اما آموزش و پرورش هم اگر فرصت کرد بد نیست یک زحمتی بکشد و با تعویض چهارتا بخاری، بازسازی و مقاوم‌سازی چندتا مدرسه و بررسی اتوبوس‌های اردو قبل از حرکت، به دانش‌آموزان فرصت زندگی و تحصیل را بدهد. خیلی ممنون.

راز فارغ‌التحصیلان بی‌سواد کشف شد
از آن طرف هم یکی دیگر از معاونان وزیر آموزش و پرورش گفته: «11‌میلیون نفر دارای "مدرک مقدماتی" یعنی اول ابتدایی، 7‌میلیون نفر داراری "مدرک تکمیلی" معادل سوم ابتدایی، 3‌میلیون نفر قبول شده "دوره پایانی" یعنی چهارم ابتدایی و بیش 2میلیون نفر دارای مدرک پنجم ابتدایی هستند.» و به آمار فوق اضافه کنید 9 میلیون نفر هم کاملا بی‌سواد هستند. یعنی سر جمع 32 میلیون نفر. می‌بینید. بنده خدا آن یکی معاون وزیر حق دارد سقف آرزوهاش این باشد که ملت تا پایان دبستان درس‌شان را بخوانند.
نتیجه می‌گیریم: «اگه نمی‌تونی کاری رو تا آخرش تموم کنی، سر و ته کار رو یکی کن و همون اول بگو کار تموم شد.»

وزارت بالا بردن آمار تلفات
ما مدت‌هاست داریم بررسی می‌کنیم یک‌سری خانواده‌ها که در حالت عادی بچه‌هایشان را برای تحصیل می‌فرستند و تا مقاطع بالا هم پشتیبان‌شان هستند. یک‌سری دانش‌آموز هم خودشان روی پای خودشان می‌ایستند و به هر قیمتی درس‌شان را می‌خوانند تا به یک جایی برسند. پس آموزش و پرورش – به جز بالا بردن آمار تلفات - دقیقا دارد چی کار می‌کند؟


ضرر خرد جمعی
ما همیشه خیال می‌کردیم مشکل جامعه ما این است که کارها گروهی انجام نمی‌شود. اما امروز که با خرد جمعی موجود در آموزش و پرورش آشنا شدیم متوجه شدیم اتفاقا مشکل اینجاست که بعضی‌ها اصرار دارند خردشان را با دیگران جمع بزنند.

نتیجه‌گیری بی‌ضرر
- به نظر ما وزیر آموزش و پرورش اگر قبلا تخصصی نداشت، الان با این همه تلفات و صدمات می‌تواند متخصص بهشت زهرا شود.
- وزیر آموزش و پرورش با تجربه‌ای که در دوران وزارتش به دست آورده می‌تواند رییس اورژانس شود. منتها نه این‌که ملت را تیمار کند. بلکه می‌تواند بگوید در این لحظه کجا چند نفر دچار سانحه، سوختگی و سقوط و غیره شده‌اند.


منتشرشده در روزنامه شرق، 17 دی 1391، ستون از هر نظر بی‌ضرر

(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در اینترنت بازنشر می‌کنم.)