سه‌شنبه، اسفند ۰۲، ۱۳۹۰

ژورنال وزارت ارشاد از راه رسید

استانداری تهران کارمندان را روی فرم می‌آورد
 
روی کاناپه ولو شدیم و بلانسبت شما مجله‌ی ژورنال ورق می‌زنیم و داریم هیچ کاری نمی‌کنیم. در حین هیچ کاری نکردن چندتا اظهار نظر خواندیم و موضوع مهمی بر ما روشن شد که الان شما و باقی مسوولان را هم روشن می‌کنیم: ما یکی از مشاغلی را که در این چندساله ایجاد شده کشف کردیم. این شغل این‌طوری است که عده‌ای را که کار خاصی نمی‌کنند می‌گوییم بنشینند پشت یک میز و کار خاصی کنند.
به همین مناسبت حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت ارشاد، هنری که داشته این بوده که هنر را این‌طوری کرده که می‌بینید هنر چطوری شده اما چون دیدند هنرش حیف است و هنر نزد وزارت ارشادیان است و بس، پس قرار شد معاون هنری هنر کند و برای لباس مردم گز نکرده قیچی کند.
 
گشت مهمان
شاه‌آبادی در نخستین جشنواره مد و لباس گفت: «مدل‌ها صرفا مدل اجتماعی نبوده و لباس‌های مهمانی و مدلهای غیراجتماع بوده است!»
پس متوجه شدیم از فردا جایی هم می‌رویم مهمانی، یک نفر جلوی یک ون "مهمان‌گشت" ایستاده و به مهمان‌ها تذکر می‌دهد که: «چرا لباس مهمانی شما، با لباس مصوب کارگروه وزارت ارشاد یکی نیست؟ برگرد خانه لباست رو عوض کن بعد بیا.»
 
ژورنال وزارت ارشاد رسید!
شاه‌آبادی باز هم گفت: «مدل‌های مصوب کمیسیون به چاپ در ژورنال ختم می‌شود!»
ما متوجه نشدیم ژورنالی که قرار است چاپ شود با آن ژورنال‌هایی که ما بچه بودیم و در کتابخانه‌ی مادرمان قاطی مجلات قدیمی بود (و جایی می‌گذاشتند که دست ما نرسد) فرق دارد یا نه؟ اگر فرق ندارد، که ما از همین الان و قبل از این‌که ارشاد ژورنالش را پخش کند نه به عنوان مدعی‌العموم که به عنوان مدعی‌الخصوص هم شده اعتراض رسمی خودمان را اعلام می‌کنیم. مگر این‌که از نبش من (با نعش من فرق دارد) رد شوند که توی این مملکت ژورنال چاپ شود. این از این.
اما اگر هم قرار است مدل‌ هایی را که ارشاد تصویب می‌کند بدهند به یک ژورنال در ممالک غربی چاپ شود که ما باز هم به عنوان مدعی‌الخصوص اعتراض می‌کنیم. بابا بیشتر مدل‌های شما که طراحی لباس‌شان شبیه لباس شخصیت‌های سریال یوزارسیف است و در پوشش افراط کرده‌اند. بر خلاف ژورنال خارجی‌ها که در پوشش تفریط می‌کنند. خب افراط و تفریط ممکن است منجر به انفجار شود. این هم از این.
 
براتون برنامه داریم
شاه‌آبادی در نخستین جشنواره مد و لباس گفت: «حتا برای کفش و کیف و کلاه مردم برنامه داریم!»
ما گفتیم: «آقا ببخشید هر هفته ناخن‌ها را هم نگاه می‌کنید؟»
 
استانداری یا جامه‌داری؟ مساله این است
معاون هنری وزارت ارشاد چون دست‌تنها بود، مرتضا تمدن، استاندار تهران هم دوان دوان آمد و از لباس فرم زنان کارمند رونمایی کرد و گفت: «طراحی این الگوها در انتخاب پوشش مناسب به افراد کمک می‌کند و حتی اگر بودجه‌ای برای تامین پوشش مناسب تامین نشود در نهایت فرد متناسب با محیط کاری خود لباسی را تهیه می‌کند.»
پس متوجه شدیم اگر برای مدل لباس مردم خودشان نبرند و ندوزند، ما برای تهیه لباس مناسب برای سر کار رفتن و مهمانی رفتن و پیاده‌روی و کافه و مدرسه و دانشگاه به مشکل می‌خوریم و همین‌طوری لخت و پتی می‌آییم بیرون. به همین مناسبت از مسوولان ذی‌ربط تشکر می‌کنیم.
 
تلفن خوانندگان!
ما متوجه نشدیم برای کارمندان زن و مرد، لباس فرم طراحی می‌کنند که کارمندان روی فرم بیایند یا مسوولان یا چی؟ لطفا مسوولان پاسخگو باشند. با تشکر.
فشن‌قلی ژورنال‌زاده از فشن‌تی‌وی‌.
 
 
 

  این طنز در روزنامه‌ی اعتماد، 2 اسفند 90، منتشر شده است.
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)