شنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۹۰

از هنرمندان در یخچال نگهداری شود

خواننده‌ی گرامی. ما با مدیرمسوول توافق کردیم که تند نرویم. اگر دوست دارید کاناپه تند باشد دو راه بیشتر ندارید. اول- کاناپه را تند تند بخوانید. دوم- قبل از کاناپه فلفل میل کنید.
برویم سر اصل مطلب. ما از امروز هر کاندیدایی را که هنرمندان را برای گرم کردن تنور استفاده کند می‌آوریم روی کاناپه. اولی‌ش ایناهاش؛
 
قفس یا آکواریوم یا بخچال؟
یک آقای سیاسی نشست روی کاناپه و گفت: «نباید هنرمندان را در قفس نگه داشت.»
به نظر شما با توجه به این جمله‌ی قصار، کدام گزینه‌ی زیر درست‌تر است؟
الف- هنرمندان تا الان در قفس نگه داشته می‌شدند از الان به بعد جای قفس، در جای دیگری نگه‌شان می‌داریم مثلا در آکواریم.
ب- هنرمندان را نباید در قفس نگه داشت باید در حیاط نگه داشت که هواخوری هم داشته باشند.
پ- هنرمندان را نباید در قفس نگه داشت چون هنرمند در قفس انفرادی و تنها است و حوصله‌اش سر می‌رود. برای همین هنرمندان را باید در "سله" که تعداد بیشتری پرنده جا می‌شود و عمومی است نگهداری کرد.
ت- هنرمندان را باید در یخچال نگه داشت.
 
گوزن‌ها و شقایق‌ها
این آقای سیاسی همان‌طور که هنرمندان را از قفس در می‌آورد و روی پشت بام نگه می‌داشت، اضافه کرد: «برخی محدودیت‌ها کشنده‌ی روح است و ذهن انسان در آزادی شکل می‌گیرد ولی برخی محدودیت‌ها کمال‌ساز است.»
همین کم بود که این آقای سیاسی هم مثل برادرش به تولید محتوای فلسفی بپردازد. یعنی چی که "محدودیت‌ها کشنده‌ی روح است اما محدودیت‌ها کمال‌ساز است"؟ واقعنی این جمله یعنی چی؟
الف- یعنی هر کسی به کمال برسد می‌میرد؟
ب- محدودت کردم که به کمال برسی. ولی قبلش باید به خاطر محدودیت روحت رو بکشی.
پ- اگه می‌خوای به کمال برسی اول باید پدرت دربیاد.
ت- اگر "ذهن انسان در آزادی شکل بگیرد" پس تعجبی هم ندارد که ذهن من بسته است. لطفا شکل‌گیری نفرمایید و به شکل ذهن من گیر ندهید.
 
سرگرمی و تخمه
یک آقای سیاسی ... محتوای فلسفی تولید کرد: «هنر وسیله سرگرمی است و ممکن است که یک ابتهاج در انسان به وجود آورد ولی این زیبایی به دلیل حقیقت اصلی هنر است و اگر با این نگاه به سمت هنر حرکت کنیم همه سبک های هنری مورد تایید هستند.»
به نظر ما حرف اصلی وی درباره‌ی هنر همان "هنر وسیله‌ی سرگرمی است" است و باقی جمله برای زیباسازی شهری به کار می‌رود. به نظر شما با توجه به این‌که "هنر وسیله‌ی سرگرمی است" هنرمند چیست؟
الف- هنرمند سرگرم‌کننده است.
ب- هنرمند مسعود دهنمکی و محمدرضا شریفی‌نیا هستند که ما را سرگرم می‌کنند.
پ- هنرمند تخمه است. چون سر آدم را گرم می‌کند.
ت- هنرمند کلاه است. چون سر آدم را گرم می‌کند و هر وقت لازم بود می‌شود از سر بازش کرد یا سر کس دیگری گذاشتش.
 
مه هستی ما تو هستی
علی لاریجانی، برادر جوادشون، کماکان روی کاناپه گفت: «هنرمند وقتی که یک اثر هنری تولید می‌کند با همه هستی خود حرف می‌زند و اگر هنرمند یاس داشته باشد این حالت روحی در اثر او تاثیر می‌گذارد.»
لطفا شکل "همه‌ی هستی" هنرمند را بکشید و برای از بین بردن یاس هنرمند تا پایان وقت اداری به همراه ولی و با در دست داشتن سند معتبر به ما مراجعه کنید.

 

  این طنز در روزنامه‌ی اعتماد، 6 اسفند 90، منتشر شده است.
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)