سه‌شنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۹۱

دریاچه ارومیه: مرحمت فرموده ما را حوض کنید

مثل وقتی که ورزشکارها توی ورزش زورشان به هم نمی‌رسند و باقی دعوای‌شان را می‌آورند توی نود و مطبوعات ورزشی، سیاسیون مملکت هم از میدان بازی را از سیاست دایورت کرده‌اند روی مسائل اجتماعی. مثل بودجه وزارت بهداشت، شهرداری تهران، استانداری، تکلیف تامین بودجه مترو و اتوبوس، ریاست تامین اجتماعی و غیره، محل دست و پنجه نرم کردن آدم‌های سیاسی شده به بهانه‌های اجتماعی.

دیالوگ 1
- چرا لگد سیاسی می‌زنی؟ اگه راست می‌گی بعد از مدرسه وایسا سر کوچه.
: آقا رو. اگه راست می‌گی بیا تو مسائل اجتماعی و شهری بزنم چشمت رو در بیارم.
- باشه. وقتی بودجه‌ت رو گوجه کردم حساب کار میاد دستت.


پورمحمدی پاکسازی می‌کند
به همین مناسبت مصطفا پورمحمدی که الان رییس سازمان بازرسی کل کشور است و قبلا وزیر کشور آقای احمدی‌نژاد بود، میدان بازی سیاسی را دایورت کرد روی مسائل زیستی و اجتماعی و از وضعیت دریاچه ارومیه، آلودگی هوا و چیزهای دیگر گله کرد و به صورت خلاصه به دولت گفت: «نکنید این کارها رو.»
پورمحمدی به این‌که رییس سازمان بازرسی کل کشور است اشاره نکرد اما خیلی سربسته گفت: «بریز و بپاش‌ها را صرف دریاچه‌ی ارومیه کنید.»
به همین مناسبت قرار است مسوولان دیگر بریز و بپاش نکنند و هر چی هست را بریزند و بپاشند توی دریاچه‌ی ارومیه، که با این راهکار عملی، دریاچه‌ی ارومیه زودی پر شود و کم‌آبی‌اش جبران شود.
پورمحمدی که اهم و اوهوم داشت سرفه می‌کرد زیرلبی گفت: «هوا هم خیلی کثیف شده. چی کار می‌کنید پس؟» و ادامه داد: «یازده شهر ما در مرز آلودگی هوا و دچار آلاینده‌های صنعتی هستند؛ نمی‌توان از کنار این مسایل ساده گذشت.»
بله. البته سر این‌که «این مسائل» دقیقا کدام مسائل است بین کارشناسان و دانشمندان اختلاف است.
پورمحمدی که دستش به پاکسازی و پاکیزگی آشناست خیلی خلاصه گفت پاکسازی کنید – هوا و محیط زیست را - تا نیازی نباشد ما به عنوان سازمان بازرسی کل کشور آستین‌ها را بزنیم بالا و خودمان بیاییم گردگیری و پاکسازی.

دیالوگ 2
- سلام. من دریاچه ارومیه هستم حالا چی کار کنم؟
: به نظرم خودت یک خاکی به سر کن. وگرنه با این سخنرانی‌ها نه آبی برای تو گرم می‌شود نه مشکل بی‌آبی‌ات رفع می‌شود.
- باشه. به قول شاعر: از دریاچه گشتن پشیمان گشته‌ایم / مرحمت فرموده ما را حوض کنید.




 منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، 16 خرداد 91 
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم)