شنبه، تیر ۱۰، ۱۳۹۱

دولت سوریه اعلام نظر نکرد

کاهش محکومیت زندان به خاطر کتابخوانی


دولت برزیل به صورت رسمی اعلام کرد: «زندانیان کتاب بخوانند تا سالانه 48 روز از دوران محکومیت‌شان کم شود.»
به همین مناسبت کشورهای دیگر نیز به صورت غیررسمی درباره اهمیت و ترویج کتابخوانی و همچنین پیرامون وضعیت زندانی‌های‌شان چیزهای بی‌ربطی به شرح زیر اعلام کردند. ایناهاش:

کره شمالی چی گفت
دولت کره شمالی اعلام کرد: «زندانیان اگر در سیاهچال‌های‌شان روشنایی، چراغ قوه یا لامپ پیدا کردند، کتاب بخوانند. اما عمرا! از نور خبری نیست. یوها ها ها. البته زندانیان یادشان هم باشد اگر چراغ هم پیدا کنند و در ساعات غیرمجاز آن را روشن کنند علاوه بر جرم مطالعه غیرمجاز، به خاطر مصرف اموال خصوصی پدر معنوی مردم کره شمالی، کیم جونگ ایل که ارث رسیده به پسرش کیم جونگ اون، مدت حبس‌شان اضافه خواهد شد.» دولت کره شمالی اعلام کرد: «برای ما عدالت و برابری مهم است. پس زندانیان هم باید مثل شهروندان عادی از خوانندن کتاب محروم باشند.» دولت کره شمالی در پایان متذکر شد: «همه حرف‌ها و هر چه دانستنش لازم است در کتاب رهبر کره شمالی به زیبایی و ظرافت گفته شده. دیگر چه کاری است و چه مرضی دارید کتاب دیگری را بخوانید؟ هان؟»

چین چی گفت
دولت چین اعلام کرد: «هر زندانی چینی اگر بتواند یکی از شاهکارهای ادبی جهان را به صورت چینی، فیک و تقلبی تولید کند سه ساعت از مدت حبسش کم خواهد شد.» دولت چین گفت: «تا به حال توانستیم رمان نود و نه سال و نود و نه روز تنهایی را در چین تولید کنیم. که منتقدان اعتراف کردند با اصل صدسال تنهایی مو نمی‌زند.» دولت چین گفت: « به زودی شاهنامه فردوسی تولید چین را با عنوان «کومنیستیا چینی» به بازار خواهد فرستاد.» دولت چین خبر خوش عجیبی داد: «زندانیان چینی اگر بتوانند قبل از اعدام می‌توانند درخواست کنند یک رمان پانصد صفحه‌ای را در عرض پنج دقیقه تندخوانی کنند.» چین گفت: «ما حدود 4000 اعدامی در سال داریم که اگر این 4000تا را ضربدر 5 دقیقه فرصت مطالعه پیش از اعدام کنیم، می‌بینیم که سرانه مطالعه در چین چقدر بالا خواهد رفت.»

سوریه چی گفت
دولت سوریه در این باره چیزی اعلام کرد.

روسیه چی گفت
دولت روسیه با بیان این‌که مسائل داخلی ما به خودمان مربوط است اعلام کرد: «در سوریه کسی پاش به زندان نمی‌رسد.» آگاهان گفتند: «آره خب. چون قبل از این‌که پاشون به زندان برسد...» که پای این آگاهان قلم شد و زبان‌شان قاصر.

آمریکا چی گفتدولت آمریکا اعلام کرد: «از هر زندانی که بتواند از زندان‌های این کشور فرار کند و بعد برود در هالیوود و فیلمنامه‌اش را بفروشد تقدیر خواهد شد.» دولت آمریکا گفت: «این قانون برای آمریکایی‌هاست و ربطی به زندانیان ابوغریب و دیگر زندان‌های ما در دنیا ندارد.» آمریکا گوشزد کرد: «مسلما اگر کسی از زندان‌های ما در کشورهای دیگر فرار کند و داستانش را بنویسد، رمانش را کسی در آمریکا چاپ نمی‌کند. همچنین تهیه‌کنندگی فیلمش را فقط بنیاد فارابی یا سیمافیلم به عهده خواهد گرفت که شانس آن فیلم را در گرفتن جایزه اسکار کم می‌کند، اما در گرفتن جایزه سیمرغ حتمی خواهد کرد.» دولت آمریکا در پایان یادآور شد: «ما هم مثل روسیه؛ مسائل داخلی‌مان به خودمان مربوط است اما مسائل داخلی شما به نفت مربوط است که نفت به ما مربوط است.»

ایران چی گفت[...]




منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، 10 تیر 91 
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در اینترنت بازنشر می‌کنم.)