سه‌شنبه، تیر ۰۶، ۱۳۹۱

قتل کرده، آدم که نکشته

احمد توکلی تعجب کرد
به گزارش خبرگزاری‌ها احمد توکلی که پسرخاله علی لاریجانی است تعجب کرد. وی که دهانش از تعجب باز مانده بود گفت: «ئه ئه... ققققت... ققققتل... ااااع... تتتت... بار... ناناناممممه...»
به همین مناسبت او را روی کاناپه خواباندیم و یک لیوان آب دادیم دستش. احمد توکلی که هنوز متعجب بود گفت: «اعتبارنامه افرادی به تصویب کمیسیون تحقیق مجلس رسیده است که «محکومیت قطعی کیفری» دارند.» توکلی ادامه داد: «من از کار کمیسیون تحقیق مجلس بسیار تعجب می‌کنم.» و اضافه کرد: «یک کاری می‌کنند آدم از تعجب شاخ دربیاورد.» و در همین لحظه با دست شاخ‌هایی را که از تعجب روی سرش در آمده بود نشان خبرنگاران داد.
توکلی که کماکان پسرخاله علی لاریجانی است گفت: «یک مورد از این محکومیت‌ها، محکومیت به قتل است و طبق قانون فرد از نامزد شدن در انتخابات هم محروم است.» که به همین دلیل دوباره تعجب کرد و چشم‌هاش از تعجب گرد شد و گفت: «دوباره تعجب کردم.»
ما گفتیم: «همچین می‌گویید طرف محکومیت به قتل دارد که انگار آدم کشته. واقعا قضیه را بزرگ می‌کنید. خب حالا یک بابایی یک روزی برایش کار پیش آمده و قتل کرده و بابتش محکوم شده. جنایت که نکرده.»

هنوز وقت هست
احمد توکلی گفت: «محکومیت یکی از منتخبین یک ماه قبل از ثبت نام برای کاندیداتوری مجلس و محکومیت یکی دیگر نیز سه ماه پس از انتخابات بوده است.»
ما گفتیم: «این نشان می‌دهد هنوز فرصت برای دیگران هست که یک حرکتی بزنند و محکومیت بگیرند و از این بابت نباید نماینده‌ای اعتراض کند که تبعیض وجود دارد.»

خلاف سنگین نمایندگان اسلواکی چیست؟
به نظر ما اصولا دارند موضوع اعتبارنامه نمایندگان را خیلی بزرگ می‌کنند. بابا حالا نماینده‌ها یا یک محکومیت قتل دارند، یا توی پرونده فساد مالی دست دارند، یا از همین نوع خرده‌چیزها دیگر. به نظر ما دست‌هایی توی کار است که چوب لای چرخ مجلس بگذارد و به نمایندگان سخت بگیرد.
آیا ما نباید به وضع‌مان ببالیم که چنین مجلس پویا و پر از قصه‌ای داریم؟ در حالی‌که در فرنگ از این خبرها نیست. مثلا چند وقت پیش هفده نماینده پارلمان اسلواکی در اقدامی نمادین عکسی نیمه برهنه و دسته جمعی از خود منتشر کردند. چرا؟ در اعتراض به عملکرد دیگر نمایندگان و تبعیضی که بین نمایندگان اسلواکی و مردم عادی در نظر گرفته می‌شود. چرا؟ فکر می‌کنید نمایندگان آن‌ها مثلا توی اختلاس دست داشتند، یا محکومیت قتل دارند، یا زمین‌خواری کردند، یا از این چیز میزها؟ نه‌خیر. لطفا به متن خبر توجه کنید تا ببینید چی به چی است.
اعتراض نمایندگان معترض اسلواکی چنین دلیلی دارد: گویا مصونیت نمایندگان باعث می شود آنها در دوره ۴ ساله عضویت درپارلمان در هر شرایطی از هر گونه تعقیب قضایی به دور باشند. همین عامل باعث شد تا پیش از این چند نماینده پارلمان اسلواکی با وجود رانندگی در حالت مستی، جریمه و توقیف نشوند!
می‌بینید؟ پرونده داشتن یعنی این. وگرنه حالا یک نفر یک قتلی کرده یا هر چی، چراغ قرمز را که رد نکرده.
در پایان برای این‌که از عصبانیت سرتان را به دیوار بکوبید به شعار نمایندگان معترض اسلواکی که از جریمه نشدن نمایندگان کشورشان هنگام رانندگی صدای اعتراض‌شان به هوا رفته، توجه کنید: «ما باید از مصونیت پارلمانی رها شویم»




 منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، 06 تیر 91 
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در اینترنت بازنشر می‌کنم.)