سه‌شنبه، آبان ۰۳، ۱۳۹۰

جامعه خربزه‌محور می‌شود


من دارم خودزنی می‌کنم. چرا؟ چون اگر سردبیر و مدیرمسوول روزنامه اعتماد متن بیانیه وزیر جهاد کشاورزی را (که متنش را واو به واو چندخط بعد برای‌تان منتشر می‌کنم) بخوانند، ستون کاناپه را از من می‌گیرند، از کار بی‌کارم می‌کنند و خلیلیان وزیر را دعوت می‌کنند بیاید و طنز مطبوعاتی بنویسد. اما من چون بر خلاف باقی مسوولان، معتقد به شایسته‌سالاری هستم، این کار را می‌کنم و خودم از خلیلیان وزیر دعوت می‌کنم هفته‌ای یک بیانیه اختصاصی برای ما بنویسد و سر ماه بیاید حق‌التحریرش را بگیرد.  
بیانیه‌ی خربزه
بیانیه وزیر جهاد کشاورزی آقای دکتر صادق خلیلیان (که بدون دخل و تصرف متن زیر را از خود بروز دادند. توضیحات داخل پرانتز اثر طبع ماست.)
به همت کلیه دست‌اندرکاران (یعنی همه ها. گویا همه توی این قضیه دست اندر داشتند.)، همایش ملی خربزه (که بر خلاف چای و برنج و گندم و اینا، هنوز از بین نرفته است.) در شهرستان تربت جام برگزار می گردد.
همایش ملی خربزه فرصت مناسبی را فراهم آورده است که تولیدکنندگان، پژوهشگران (که به صورت تخصصی روی خربزه متمرکز شده‌اند) و دست‌اندرکاران (که دست اندر هستند) در یک محیط صمیمی (محیطی که آدم با خربزه احساس صمیمت زیاد می‌کند) به تبادل یافته‌ها (یافته ما از خربزه هسته‌ی خربزه است) و تجربیات بپردازند. (ما هم باید عرض کنیم تجربه‌ی ما از خربزه این است که هر کسی خربزه بخورد پای لرزش می‌نشیند.)
کشور ما یکی از مهمترین منابع ژرم پلاسم خربزه (که دقیقا مربوط به تخم آن، یعنی تخم خربزه، می‌شود) در جهان می‌باشد تنوع زیاد ارقام خربزه در کشور (مثل خربزه مشهدی، خربزه شریف‌آباد، خربزه سفیدشهر آران بیدگل، خربزه گرگاب اصفهان، خربزه میوه‌فروشی سر کوچه و غیره) موجب شده است که ایران یکی از موطن‌های اصلی خربزه به دنیا معرفی گردد. (ایران موطن اصلی خیلی‌ها از جمله نخبگان و مغزها است. که امیدواریم خربزه‌ها بر خلاف مغزها از موطن اصلی خود فرار مغزها می‌کنند فرار خربزه‌ها نشوند.)
همچنین این محصول از دیرباز سهم مهمی در سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی داشته و جایگه ویژه‌ای را در بین محصولات جالیزی دارا می‌باشد. (ما از خانواده استعلام کردیم و متوجه شدیم از وقتی گوشت گران شده، به جای غذاهای گوشتی شب‌ها، غذای مقوی "نان و خربزه" را جایگزین کرده‌اند.) + (همچنین از جامعه‌ی پزشکان مقیم مرکز، استعلام کردیم و متوجه شدیم خربزه خواص زیادی دارد که برای جامعه مهم است. مثل: کمک به هضم غذا، رفع یبوست، رفع یرقان، افزاینده‌ی ادرار، دفع‌کننده‌ی کم‌خونی و سنگ مثانه و... که همان‌طور که دیدید از لحاظ پزشکی و علمی خربزه در سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی و باقی مسوولان نقشی حیاتی ایفا می‌کند.) + (همچنین ما از مادربزرگ‌مان هم استعلام کردیم، گفت می‌توانید خربزه را له کرده و به صورت بمالید برای رفع لک و پیس مناسب است. وی گفت خربزه را با عسل نخورید پشیمان می‌شوید.)
توصیه اینجانب (اینجانب یعنی جانب خلیلیان وزیر کشاورزی، نه جانب ما. از جانب ما توصیه‌ای درباره‌ی خربزه بروز نمی‌کند.) به مسئولین محترم بخش کشاورزی در منطقه و کشاورزان عزیز این است که با استفاده از فن‌آوری‌های نوین و بومی‌سازی تکنولوژی (بومی‌سازی همه چیز را شنیده بودیم جز تکنولوژی را. لابد منظور خلیلیان وزیر این است که مثلا کمباین را به گاوآهن و خیش گاو ببندند.) استفاده بهینه از منابع آب و خاک، ایجاد تشکل‌های مناسب تولید (گفت تشکل سریع یاد NGO افتادیم. البته بد هم نیست‌ها دست کم یکی دوتا NGO خربزه فعال داشته باشیم.) و بازار و ارتقاء جایگاه ایران در بازار جهانی این محصول، و همچنین ارتقاء کیفیت آن بیش از پیش تلاش نمایند.
اینجانب (کماکان جانب خلیلیان وزیر، نه از جانب ما) لازم می‌دانم مراتب تشکر و خرسندی خود را از کلیه برگزارکنندگان این همایش اعلام دارم. (گویا مشخص است خلیلیان وزیر خربزه خیلی دوست دارد. این‌طوری خیال‌مان راحت است خربزه از بین نمی‌رود یا خارجی‌اش وارد بازار نمی‌شود خربزه‌کاران مثل باقی باغداران و کشاورزان دچار مشکل نمی‌شوند. چه مثبت‌بین شدیم ما. به به.)
همچنین از استاندار محترم (ربط مستقیم به خربزه ندارد.)، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی (ربط مستقیم به خربزه ندارند.)، فرماندار محترم شهرستان (ربط مستقیم به خربزه ندارد.)، کشاورزان سخت‌کوش (ربط مستقیم به تولید خربزه دارند.)، مسئولین محترم سازمان جهاد کشاورزی (ربط مستقیم به خربزه ندارند.) و همه عزیزانی (این عزیزان ارتباط شان با خربزه مشکوک است.) که با حمایت‌های خود (یعنی پای لرز خربزه نشستند.) موجبات برگزاری این همایش ملی را فراهم آورده اند صمیمانه قدردانی نمایم. (باشه.)
 
 
 
 
 منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، دوره‌ی جدید، ستون کاناپه، 3 آبان 90، شماره‌ی 2294
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)