یکشنبه، آذر ۱۲، ۱۳۹۱

بالا رفتن از آزادی


آقای احمدی‌نژاد گفت: «آزادی ریشه همه ارزش‌ها و عواملی است که انسان‌ها را بالا می‌برد.»
ما دیروز و در همین ستون به مساله آزادی و "بستن آب به آزادی" پرداختیم و حالا که تاثیر مطلب دیروز را در نطق امروز آقای احمدی‌نژاد دیدیم، احساس وظیفه کردیم برای مسوولان توضیح بدهیم که ستون ما ستون طنز است و مسوولیت استفاده از موضوعات مندرج در ستون نشر اکاذیب در نطق‌های رسمی با خود ناطق است و ربطی به ما ندارد. (هر چند ربطی هم به ناطق ندارد چون اصولا کسی در اینجا بابت حرفی که می‌زند پاسخگو نیست و اصولا روزنامه‌نگاران بابت حرفی که مسوولان می‌زنند باید جواب پس بدهند!) 

در تصویر آزادی از زاویه‌ی خاصی دیده می‌شود
بالا و پایین آزادی
اما حالا که آقای احمدی‌نژاد گفته «آزادی انسان‌ها را بالا می‌برد.» ما مجبوریم تند تند اکاذیب زیر را نشر کنیم؛
- راستش تا حالا ما ندیدیم آزادی کسی را بالا ببرد. فقط دیدیم که یک سری از آزادی بالا می‌روند. برای این‌کار هم باید کفش و جوراب‌شان را بکنند و با دورخیز به سمت برج آزادی بدوند و از شیب یال آن بالا بروند. این صحنه را می‌توانید به صورت لایو ظهرهای جمعه در میدان آزادی مشاهده کنید. 

دور زدن آزادی
راستش ما فقط دیدیم که در اینجا آزادی را دور می‌زنند. سر همین موضوع هم بین مردم - بین مسوولان که بماند – همیشه دعواست. یعنی تا می‌رسند به آزادی می‌گویند: «آقا دور می‌زنی؟»
راننده می‌گوید: «نه. می‌پیچم راست.»
مردم هم می‌گویند: «خب شما که می‌خواهی تا رسیدی به آزادی، فوری بپیچی به راست، باید همان اولش بگویی که سوار نشویم. نه این‌که وقتی سوار شدیم راه خودت را بروی.» 

حدود آزادی
- این‌طور که ما متوجه شدیم منظور مسوولان از حد و حدود آزادی در جامعه همین میدان آزادی و برج آزادی و خیابان آزادی است. یا وقتی می‌گویند در سینما آزادی داریم، منظورشان این است که سینما آزادی داریم و ربطی به آزادی در سینما ندارد. 

چیزهای آزادی
به نظر ما اگر اسم چندتا چیز دیگر را هم آزادی بگذارند، مثل سالن تئاتر، کتابفروشی، روزنامه، صرافی، ورزشگاه، پارک، استخر و ... مشکل آزادی در جامعه حل می‌شود. و وقتی هم مسوولان درباره اهمیت آزادی در جامعه شعار می‌دهند ما متوجه می‌شویم منظورشان دقیقا چیست و توقعی هم ایجاد نمی‌شود. 

سر آزادی
- به نظر ما مسوولان برای این‌که سر صحبت را در جلسات باز کنند شروع به دادن یک سری شعار و وعده و وعید درباره آزادی می‌کنند. ما پیشنهاد می‌کنیم مسوولان سر صحبت را باز نکنند و یک مدت بگذارند مردم صحبت کنند. ممنون.