پنجشنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۹۱

انگلیس قاووت بخورد

یک آقایی به نام ... که سلسله همایش آموزشی - تاریخی برگزار می‌کند دارد با این همه استعداد حیف می‌شود. وی در سخنرانی‌اش چنان استعداد تاریخی‌ای از خودش نشان داد که بزرگ‌ترین مورخ جهان که مورخی از آن بزرگتر در تاریخ جهان نقل نشده، استاد استادان خسرو معتضد - برنامه‌ی تلویزیونش را نصفه رها کرد و گفت: «من برم سر کلاس‌های ... بشینم ببینم درباره‌ی انگلیس چی می‌گه، چیز یاد بگیرم.»
ما گفتیم: «مگه درباره‌ی انگلیس چی می‌گه؟»
خسرو معتضد گفت: «این چیزهایی که درباره‌ی انگلیس گفته، من هم توی کتاب‌های تاریخی نگاه کردم هم توی قوطی‌های عطاری‌ها را. نه توی کتاب‌ها بود، نه توی هیچ دکان عطاری.»
خلاصه ما چون معتقد به شایسته‌سالاری هستیم از آقا ... دعوت کردیم بیاید روی کاناپه و حرف‌هاش را بزند. او هم آمد و زد حرف‌هاش را: «انگلیس کیست، چیست و کجاست؟»
ما: «آن قدیم‌ها یک کتاب‌هایی چاپ می‌شد به اسم "به من بگو چرا" اگر آن‌ها را در بچگی خوانده بودی الان در این سن همچین سوالی نداشتی و می‌دانستی که انگلیس آدم نیست که می‌گویی انگلیس کیست؟»
 
آقا ... گفت: «واقعا انگلیس کیست، چیست و کجاست؟»
ما گفتیم: «آقای احمدی‌نژاد که کارشناس ارشد است یک بار گفت: «انگلیس جزیره کوچکی است در غرب آفریقا.» از آن موقع همه‌ی کتاب‌ها و نقشه‌ها را جمع کردند تا اصلاح‌شان کنند. البته تا قبل از آن ما خیال می‌کردیم انگلیس از توابع کرج است که به تهران نزدیک است و رد پاش در همه جا معلوم است.»
 
از برای ما کوچکتر است
آقا ... اطلاعاتش را به رخ ما کشید که: «انگلیس جزیره کوچکی است که وسعت آن از یک استان کشور ما کوچکتر است.»
یعنی به جایی رسیدیم که معیار تحلیل برای اساتید دانشگاه ما بزرگی و کوچکی است. حالا فکر کنید دوتا ایرانی و انگلیسی بخواهند با هم مناظره کنند.
 
انگلیسی‌یه می‌گوید: «ما ابرقدرتیم.»
ایرانی‌یه می‌گوید: «برو بابا. [...] »
 
انگلیس قاووت بخورد
آقای ... گفت: «واقعیت ملموسی که در انگلیس وجود دارد این است که اگر این جزیره را محاصره کنند فقط به اندازه سه هفته می‌توانند با امکانات داخلی خودشان دوام بیاورند، یعنی اگر رابطه‌شان با خارج از کشور قطع شود از بین می‌روند.»
 
ما از این حرف آقا ... که دکتر هم است به چند نتیجه رسیدیم. ایناهاش؛
- انگلیس اگر محاصره شود فقط سه هفته دوام می‌آورد. ما اگر در خانه‌مان حبس شویم با یک یخچال و سه تا کابینت دو ماه زنده می‌مانیم. پس نتیجه می‌گیریم اوضاع خانه‌ی ما از انگلیس بهتر است. پس انگلیس باید به ما احترام بگذارد.
- ما نتیجه می‌گیریم امکانات داخلی ما از "امکانات داخلی انگلیس" بهتر است. پس ما به انگلیس توصیه می‌کنیم قاووت بخورد تا جان بگیرد و امکانات داخلی‌اش را تقویت کند.



منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، 31 فروردین 91 
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)