دوشنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۹۱

کبریت بی‌خطر و کبریت سوخته


علی مطهری کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را دسته‌بندی کرد


علی مطهری گفت: «نامزدهای اصلاح‌طلب که تأیید صلاحیت می‌شوند کبریت بی‌خطر هستند.»
مناظره انتخاباتی
: خب جلسه مناظره انتخاباتی را بین دو کاندیدای رقیب اصلاح‌طلب و اصولگرا، آقای کبریت بی‌خطر و آقای کبریت سوخته، برگزار می‌کنیم. خب بفرمایید.
کبریت سوخته: ببین داداش، الان مشکل جوون‌های ما کبریته؟ کبریت‌بازی‌یه؟ آتیش‌بازی‌یه؟ آتیش جوون‌های مردم به من و شما ربطی نداره. ما باید بریم مشکلات اساسی مردم برسیم. شما می‌خوای چی کار کنی آقای کبریت بی‌خطر؟
کبریت بی‌خطر: به هر حال آتش آتش است. شما که بی‌خطر نبودی این همه تولید خطر کردی و با آتش بازی کردی و همه چی را به آتش کشیدی. اصلا جگر من را هم آتش زدی با این کارهات...
کبریت سوخته: شما برو جلو بوق بزن. بنده بلدم چی کار کنم که دستم نسوزد اما دستی بر آتش داشته باشم... اصلا رییس‌جمهور باید کبریت ارشد باشد. مثل کارشناس ارشد.
کبریت بی‌خطر: شما که سوختی و سوزوندی. دیگه آبی ازت گرم نمی‌شود...
(برنامه قطع می‌شود و تصویر چند نقاشی که قرار بوده در برنامه خاله سارا پخش شود به عنوان نمودار نمایش داده می‌شود.)

شب انتخابات
: چرا تنور را داغ نمی‌کنی؟
- آخه برادر من. این اصولگراها که کبریت‌شان نم کشیده و روشن نمی‌شود. این اصلاح‌طلب‌ها هم که کبریت بی‌خطر هستند و آتش‌شان الو ندارد. چی چی را با چی گرم کنم؟

بعد از انتخابات (برداشت اول)
: خب، آقای رییس‌جمهور یک چیزی بگویید روشن شویم.
- من کبریت بی‌خطرم آقا جان. شعله‌ام نا ندارد جلوی پای خودم را روشن کند، می‌خواهی چی چی را با چی روشن کنم؟

بعد از انتخابات (برداشت دوم)
: خب، آقای رییس‌جمهور یک چیزی بگویید روشن شویم.
- من کبریت سوخته‌ام برادر من. یکی باید بیاید خودم را روشن کند.

علی مطهری گفت: «یکی از آسیب‌های انتخابات پیش رو، معرفی ناقص کاندیداهاست.»

معرفی کاندیدا 1
[...]

معرفی کاندیدا 2
[...]




منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، 20 شهریور 91  
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در اینترنت بازنشر می‌کنم)