پنجشنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۱

چهره‌نمای برادران


فیس‌بوک هم بومی می‌شود؟


مرتضا آقا تهرانی، که قبلا به دولت درس اخلاق می‌داد اما وقتی دید دولت بداخلاق است و همه از او می‌پرسند این چه وضع دولت تربیت‌کردن است، برای همین بی‌خیال اخلاق شد و شد نماینده مجلس، گفت: «من عضو فیس‌بوک نیستم، اما معتقدم این مسئله نیز باید بومی شود و به گونه‌ای نباشد که همه چیز ما دست دیگران قرار گیرد.»

فیس‌بوک بومی یا قیافه‌دان وطنی
حالا که آقاتهرانی گفته فیس‌بوک نیز باید بومی شود، فیس‌بوک بومی را پیش‌بینی می‌کنیم تا حرف آقاتهرانی روی زمین نماند.

- به جای فیس‌بوک که کلمه‌ای فرنگی است بهتر است از "قیافه‌دان وطنی" یا "دوسیه دک و پوز رفقا" یا "چهره‌نمای برادران" استفاده شود.
- ترجیح این است که بعد از جداسازی دانشگاه‌ها، فیس‌بوک بومی هم جداسازی بومی شود و به دو بخش "چهره‌نمای برادران" و "چهره‌گشای همشیره‌ی رفیق‌مون" تفکیک شود.

- طبیعی است ورود کاربران چهره‌نمای برادران به چهره‌گشای همشیره‌ی رفیق‌مون یا برعکس ممنوع است.
- اگر یکی از همشیره‎ها یکی از برادران را کار داشت می‌تواند توی گوگل طرف را صدا، سرچ یا جست‌وجو کند. اما حق ندارد بدون اجازه‌نامه از خانواده، توی سایت یا فیس‌بوک طرف مربوطه بچرخد.
- طبیعی است با کسانی که در صفحات و دیوارهای دیگران می‌چرخند و دور دور بازی می‌کنند برخورد جدی خواهد شد.

- همچنین در فیس‌بوک بومی به جای یوزرنیم، اسم شب می‌گذاریم.
- پسورد هم نیاز نیست. باید یک طوری باشد که مثل در خانه، هر وقت لازم شد با یک لگد بشود بازش کرد.
اگر هم کسی پسورد دوست دارد، این حق را دارد که پسورد بگذارد اما باید پسوردش کلماتی باشد که از پیش تعین شده و مجوز دارد. مثلا این کلمه‌ها به عنوان پسورد از طرف آن وزارتخانه بلااشکال اعلام شده و استفاده از آن جایز است:
 1- ramz e oboor
2- facebook e BOOMI hagh e mosalam e mast
3-[...]

- تگ کردن در فیس‌بوک حکم چسباندن آگهی آژانس و تخلیه چاه و غیره را روی در آپارتمان آدم دارد. یعنی اختیارش دست آدم نیست و هر روز صبح می‌بیند بیست‌تا آگهی چسباندند به درش.

- کاربر فیس‌بوک بومی حق دارد هر موضوع یا مطلبی را که دوست دارد در صفحه‌اش منتشر کند اما حق ندارد هر موضوع یا مطلبی را دوست داشته باشد.

- [...] الزامی است.
- کاربر فیس‌بوک بومی باید از [...] خودداری نماید.

- هر چند در حالت بومی شوخی دستی زیاد داریم اما کاربر فیس‌بوک بومی باید از poke  کردن نوامیس مردم خودداری کند.

- کاربر فیس‌بوک بومی در ایام خاص باید حضور به هم برساند، کجا؟ در دیوارهای بیگانگان. چطوری؟ با پرتاب کامنت‌های مجهز به کلمات...

- کاربر فیس‌بوک بومی باید در تولید بزرگترین کامنت جهان مشارکت کند تا بار دیگر نام میهن عزیزمان در سراسر گیتی بدرخشد.

- کاربر فیس‌بوک بومی به جای لایک کردن که در حالت بومی معنای زشتی دارد، می‌تواند یکی بزند روی شانه طرف مقابل و بگوید دمت گرم داداش، یا کارت درسته آبجی، یا خسته نباشی همشهری. (گفتنی است دانشمندان هم‌اینک مشغول طراحی نشانه و آیکونی هستند که "حالت یکی بزند روی شانه طرف مقابل و بگوید دمت گرم داداش، یا کارت درسته آبجی، یا خسته نباشی همشهری." را مثل لایک کردن، در یک تصویر نشان دهند. که متاسفانه تا این لحظه موفق نشدند.)

- کاربر فیس‌بوک بومی ممکن است حین کار با فیس‌بوک بومی، با آیکون‌هایی روبه‌رو شود که در همه‌جای صفحه سرک می‌کشند یا از دیوار کاربر بالا می‌روند. کاربر فیس‌بوک بومی حق ندارد این عزیزان را بلاک کند. او باید با این آیکون‌ها همکاری کامل کند و در صورت نیاز روی آن‌ها کلیک کند.



(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در اینترنت بازنشر می‌کنم)