سه‌شنبه، شهریور ۱۴، ۱۳۹۱

گفت‌وگوی تلویزیونی جیگر

گزارشی از گفت‌وگوی مستقیم با مردم

از آقای جیگر دعوت کردیم برای گفت‌وگو به تلویزیون بیاید.
به همین مناسبت اتفاق‌های زیر توی مملکت افتاد و نظرات زیر اظهار شد؛

عزت ضرغامی گفت: «خوشبختانه آقای جیگر به زبانی حرف می‌زند که مردم می‌فهمند. پس نیازی به مترجم همزمان نیست.»

اما مترجم همزمان صدا و سیما که افسردگی گرفته بود، اظهار داشت: «خیلی حیف شد. من تازه چندتا حرکت جدید موقع ترجمه همزمان یاد گرفته بودم که می‌خواستم یه جایی بزنم. حالا چی کار کنم؟ صبر کنم تا اجلاس بعدی بزنم؟»
همچنین با انتشار این خبر قیمت تخمه و تنقلات در جامعه بالا رفت و حتا تخمه نایاب شد.

یکی از مردم به نمایندگی از مردم گفت: «موقعی که تلیفیزیون آقا جیگر رو نشون می‌ده با بچه‌های محل می‌شینیم پای تلیفیزیون و تخمه می‌شکنیم. خیلی باحاله. یکی از جالب‌ترین برنامه‌هایی که تلیفیزیون پخش می‌کنه همینه. ما از مسوولین می‌خوایم هر شب پخشش کنن خیلی سرگرم‌کننده‌س.»
در همین رابطه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به عوامل پشت صحنه و جلوی صحنه و مابین صحنه خود مرخصی دادند. مدیر یکی از این شبکه‌های بیگانه گفت: «خب. وقتی هیشکی نشینه پای ماهواره ما واسه چی برنامه پخش کنیم؟»

گفته می‌شود کارگران شیفت شب کارخانجات نیز با تحصن جلوی در کارخانه‌هاشان گفتند: «ما باهاس این برنامه رو ببینیم. این حق ماست. حق‌مون رو بدید. حق‌مون که حقوق‌مون نیست نمی‌دید. بدید دیگه.»
قرار شده کارخانه‌ها با نصب تلویزیون‌های به بزرگی این هوا، این برنامه را به صورت مستقیم در صحن علنی کارخانه پخش کنند.

البته با انتشار این خبر، یکی از کارشناسان رسانه گفت: «برام یه سوالی پیش اومده.»
- «چه سوالی؟»
: «این چه گفت‌وگویی [...]»
کارشناس ماستمالی‌های رسانه‌ای گفت: «خب مردم می‌تونند زنگ بزنند به تلفن‌های شبکه اول و مستقیم صحبت کنند.»
مدیر شبکه یک گفت: «مگه مسابقه تلفنی‌یه؟ شبکه یک رو با شبکه پنج اشتباه گرفتید.»
کارشناس ماستمالی‌های رسانه‌ای تصحیح کرد: «خب مردم اس‌ام‌اس بدند. اگه کلا موافق هستند عدد 1 و اگه مخالف نیستند عدد 2 رو به شماره برنامه اس‌ام‌اس کنند.»
یکی از مردم گفت: «این که جفتش یکی بود.»
کارشناس گفت: «خب پس همون عدد یک رو بفرستید.»

شنیده‌ها حاکی از آن است که دو مجری کاربلد و زبده صدا و سیما هم‌اینک سخت مشغول کپی کردن سوال‌های قبلی هستند تا دوباره مصاحبه عجیبی کنند و اساسا ساختار گفت‌وگوی تلویزیونی را در هم بریزند.
یکی از این مجری‌ها گفت: «ما می‌خوایم برای مقابله با برنامه‌سازی تلویزیونی غرب، جای هارد تاک، سیستم ایزی تاک را جا بیندازیم که به کسی توی مصاحبه فشار نیاید.»
اون یکی مجری گفت: «سیستم ایزی تاک تا حالا جواب داده. و امور مالی سازمان صدا و سیما هم روی برآورد برنامه خیلی هارد نمی‌گیره و ایزی برخورد می‌کنه.»
مجری اول گفت: «البته ما این‌دفعه تکنیک طراحی سوال‌مون رو عوض کردیم. دفعه‌های قبل می‌پرسیدیم: «نظر مثبت‌تون راجع به فلان کار مثبتی که کردید چی‌یه...» اما این‌دفعه سوالات رو این طوری طراحی کردیم که «دیگه چه خبر؟» که این اوج خلاقیت ما رو در کار رسانه‌ای نشون می‌ده.»

احمد توکلی، نماینده مردم تهران، در همین لحظه گفت: «[...]»


منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، 14 شهریور 91  
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در اینترنت بازنشر می‌کنم)