یکشنبه، مهر ۰۲، ۱۳۹۱

هیشکی مثل تو نبود


صادق زیباکلام کلام زیبایی گفت: «احمدی‌نژاد مثل هیچ‌کس نیست.»
حالا که ثابت شد احمدی‌نژاد مثل هیچ‌کس نیست، امروز به بررسی این مفهوم در اشعار عرفانی می‌گردیم. بگردیم:

1
هیشکی مثل تو نبود / هیشکی مثل تو نشد
در اینجا شاعر بدون استفاده از آرایه‌های ادبی و به زبان آدمیزاد می‌گوید هیچ‌کس مثل تو نیست. او در بخش دوم شعر می‌گوید مطمئن هستم هیچ‌کس هم مثل تو به دنیا نخواهد آمد. شاعر به زیبایی انگشت حیرت به دهان گرفته و می‌گوید: «یعنی اصلا امکان نداره.»

2
هیشکی تو رو دوست نداره / نداره نداره نداره
در این بیت از آرایه معکوس استفاده شده. یعنی شاعر می‌گوید تو شبیه هیچ‌کس نیستی اما هیچ‌کس امکان ندارد تو را دوست نداشته باشد. توجه کنید که در ایام قدیم به جای این‌که بگویند "نمی‌تواند دوستت نداشته باشد" می‌گفتند "دوست نداره". اگر خواننده با این ظرافت ادبی ظریف آشنا نباشد ممکن است فکر کند شاعر می‌گوید هیشکی طرف را دوست ندارد. در حالی که شاعر می‌گوید هیشکی تو رو نمی‌تونه دوست نداشته باشه / نداشته باشه نداشته باشه، که به خاطر وزن بیت یک چیز دیگری گفته وگرنه می‌خواسته یک چیز دیگری بگوید که ما گفتیم چی می‌خواسته بگوید.

3
هیچ‌کس تنها نیست
یکی از مهم‌ترین شعرهایی که در دهه اخیر سروده شده این شعار است: هیچ‌کس تنها نیست. که به این موضوع اشاره دارد که به قول صادق زیباکلام هیچ‌کس شبیه آقای احمدی‌نژاد نیست. چون "هیچ‌کس تنها نیست" یعنی همه در حال گفت‌وگو هستند و خب بعضی‌ها ممکن است به گفت‌وگو اعتقاد نداشته باشند، پس شبیه هیچ‌کس نیستند.

4
من دلم می‌خواد مثل تو باشم / چه باید کرد چه باید دید؟
در این بیت شاعر از آرایه ادبی "چه خوش می‌گذره امشب" استفاده می‌کند و چون دور هم شاد باشند می‌گویند من دلم می‌خواد مثل تو باشم چی کار باید بکنم؟ کی رو باید ببینم؟ شاعر در این بیت سعی می‌کند بگوید هیشکی مثل تو نیست، ولی تو چطوری این‌طوری شدی آخه؟

5
همین‌طوری که سرسری از کوچه‌مون می‌گذری / ببین میون هزار هزاران‌تا پری تویی که ازم دل می‌بری
در این بیت شاعر به منحصر به فرد بودن مخاطبش اقرار می‌کند. او حتا می‌گوید کوچه ما هزارتا پری دارد اما به هر حال وقتی برای سفرهای استانی به محله ما آمدی خودت حق بده که من حق داشته باشم که حق را به تو بدهم که دل و دین و عقل و هوشم همه را به آب بدهی.

6
بابا تو دیگه کی هستی؟
در این مصرع جالب شاعر از همان اول می‌گوید هیچ‌کس شبیه تو نیست و اصلا بابا تو دیگه کی هستی؟ و بعد اشاره می‌کند این‌قدر آدم جالب و شیطونی هستی که دست شیطون رو از پشت بستی. و این خب ثابت می‌کند که هیچ‌کس شبیه تو نیست.

7
ساده سادم اما هیشکی منو دوست نداره / هیشکی نمی خواد دستش رو تو دست من بذاره / عاشقم اما هیچ کسی منو از دل نمی خواد / انگاری تو این شهر همه منو بردن از یاد / هیشکی منو دوست نداره
در این شعر عرفانی شاعر وضعیت خودش را در خانه، محله، شهر، استان، کشور، منطقه و بین‌اللملل ترسیم می‌کند. اما شاعر نمی‌داند هیچ کس او را از یاد نبرده، و همه شبانه‌روز هر وقت که می‌خواهند چیزی بخرند، یا بخورند، یا کرایه خانه بپردازند، یا کرایه تاکسی بدهند، یا بروند توی صف مرغ و غیره او را یاد می‌کنند.


(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در اینترنت بازنشر می‌کنم)